A Volkswagen új városi modellje négy méter alatt maradt, de túlzottan is ismerős: íme a Golf, egy számmal kisebb méretben.
A Polo előző generációja sikeres típus volt, de egy kicsivel tovább maradt, mint manapság szokásos: hét és fél év telt el a bemutató óta, így már nagyon ráfért a modellváltás, hiszen a konkurencia időközben jócskán beelőzött ebben a zsúfolt és egyre keresettebb kategóriában. A késlekedést ráadásul nem könnyű megmagyarázni, hiszen a műszaki alapok rég készen vannak: a Skoda Fabia 2007 óta van piacon, és a Seat Ibizát is bemutatták már tavaly. Magyarázhatnánk a késlekedést azzal, hogy a Volkswagennél ki kellett találni valamit, hogy a Polo ismét erős karakter legyen, mint a négylámpás előző generáció, de a német tervezők ezzel sem takarózhatnak, az új kisautóból ugyanis épp az önálló karakter hiányzik.
A tervezők gyakorlatilag rászabták a kisebb padlólemezre a Hatos Golf egyenruháját. Vannak persze eltérő részletek, mint a Polo harmadik oldalablaka, hátul, de a képek láttán az az érzésünk, hogy Walter da Silva formatervező csapatánál még néhány robot is ötletesebben oldotta volna meg a feladatot. Ha elfelejtjük, hogy a forma újrahasznosítás eredménye, akkor egész pofásnak tűnik az új Polo: az orr-rész agresszív, már-már sportos - legalábbis VW-es viszonylatban -, és a felfelé törő övvonal is kölcsönöz némi dinamikát a formának. Kár, hogy mire az autó hátuljára került a sor, elfáradt a művész urak keze, és egy általános iskolai geometria-szakkörre bízták a vonalhúzogatást: a Polo hátulról bármilyen unalmas tömegautó lehetne, ha nem szerelték volna fel ide is a felnőtt-tenyérnyi Volkswagen jelvényt.
Ami a méreteket illeti, a Volkswagen a középutat választotta. Míg a francia és olasz gyártók egy ideje már átlépték a 4 méteres határt saját városi modelljeikkel - a kisautó szó egyre kevésbé illik ezekre a járművekre -, addig a Polo a lélektani határ innenső felén maradt, igaz, épp csak néhány centivel. A hossza 3,952 méter, azaz 36 mm-rel nőtt túl közvetlen elődjén, míg 1,682 méteres szélessége 32 mm pluszt jelent. Ugyanakkor a magassága 13 mm-rel csökkent. A méretváltozás összességében nem feltűnő, bár állítólag sikerült javítani a belső tér kihasználásán, így tágasabbnak tűnhet a Polo. A változások mértékét jól jellemzi a csomagtér, amelynek térfogata 10 literrel, 280 literre növekedett. Összességében - ha csak centiméterekkel is - a Polo a legkisebb a Volkswagen csoport hasonló kategóriájú modelljei között.
A műszaki alapok adottak voltak, így nagy csodákra nem számíthattunk, a Volkswagen mégis tartogatott egy újdonságot a bemutatóra. Az 1,2 literes, turbófeltöltős TSI motorról van szó: a kis négyhengeres 105 lóerős, mégis megelégszik 5,5 liter benzinnel 100 kilométeren. A motorpaletta többi tagja már ismerős lehet más VW modellekből: 1,2 és 1,4 literes benzinmotorok 60, 70 és 90 lóerővel, illetve a nemrégiben bemutatott 1,6 literes, közös nyomócsöves turbódízel 75, 90 és 105 lóerős kivitelekben. Természetesen az új Polóból is készül BlueMotion változat, ebbe az új turbódízel motor 90 lóerős változata kerül, amely 3,8 literes átlagfogyasztást ígér 100 kilométerre. Emellett, egyelőre tanulmányautóként, bemutatnak egy másik Polo BlueMotion kivitelt is 1,2 literes, 75 lóerős, háromhengeres dízelmotorral, amely csupán 3,3 liter gázolajat fogyaszt, és stop-start rendszerrel, illetve visszatápláló motorféküzemmóddal mérsékli a városi fogyasztást.
Az új Polóból ugyan hiányzik az eredetiség, de ez nem jelenti, hogy ne lehetne éppolyan sikeres, mint az elődje. A Volkswagen vásárlói amúgy is a megbízhatóságot, a minőséget és a márka hírnevét értékelik inkább, és egy ilyen kicsinyített Golffal legalább biztosra mehetnek a konzervatívabb vásárlóknál. Az új modellre ráadásul nem is kell sokat várni: a gyártás még március végén beindul, így a júniusi piaci bevezetéskor várható rohamra elég autót halmozhatnak fel. Később persze újabb változatok is várhatók: valószínűleg az új Polóból is készül majd háromajtós változat, de egy apró egyterűről és egy hobbiterepjárónak álcázott változatról is hallani.