Haljanak éhen az eredetiségvizsgálók?
Gépjármű eredetiségvizsgálattal foglalkozó szakemberek tartottak tiltakozó demonstrációt pénteken a Miniszterelnöki Hivatal (MeH) épülete előtt; a helyszínen megjelent néhány száz érintett egy, a miniszterelnökhöz címzett petíciót is átadott a hivatal képviselőjének, amelyben követelik az eredetiségvizsgálat év elején hatályba lépett jogszabály-változtatásainak visszavonását.
A tiltakozók által kifogásolt kormányrendelet-módosítás szerint 2010 elejétől az eredetiségvizsgálattal foglalkozó vizsgálóállomásoknak egységes feltételeket kell alkalmazniuk a korábban alkalmazott ötféle vizsgálati technológia helyett.
A hatóságok szerint így egyszerűbb és egymásnak megfeleltethető lett a különböző vizsgálóállomásokon végzett eredetiségvizsgálat, míg az ötféle vizsgálati metodikát kidolgozó öt vállalkozás szerint a kormány szerződést szegett, amivel több mint 3 ezer munkahelyet sodort veszélybe. Az új vizsgálati módszerre vonatkozó megbízást ugyanis egy új cég kapta meg.
Balla Béla, az érintett öt cég egyikének, az IHG Zrt.-nek a vezetője az MTI-nek elmondta: a korábbi technológiákat birtokló vállalkozások azért elégedetlenek, mert a kabinet egyeztetések nélkül, jogszerűtlenül bontotta fel velük a 2011 január 31-ig szóló szerződésüket.
Az IHG Zrt., a Transholding Group Kft., az NJL Kft., valamint a Metálelektro Kft. és az Elektromobil Kft. 2010 március 31-ig ugyan közreműködőként folytathatja az eredetvizsgálatot, azonban ezt követően egy számukra rendkívül előnytelen, üzletileg nem kifizetődő szerződést kell kötniük a Nemzeti Közlekedési Hatósággal (NKH). Az eredetiségvizsgálattal foglalkozó szakemberek többsége így várhatóan kénytelen lesz a pályaelhagyás mellett dönteni, a szakemberek kikerülése pedig - a munkanélküliség növekedése mellett - közvetetten akár az autólopások számának emelkedését is maga után vonhatja - fejtette ki Balla Béla.
Az eredetiségvizsgáló szakember szerint elgondolkodtató, hogy a kifogásolt kormányrendelet 2009. december 22-én született, míg a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH) egy nappal később már ki is írta az új technológiáról szóló pályázatot, amit az ünnepek alatt elbíráltak, majd az Eclipse Informatikai Rendszerház Zrt. az év első napján már több milliárd forintért le is szállította az új támogató központi informatikai rendszert.
Balla Béla rámutatott: az érintettek polgári peres útra terelik ügyüket, amennyiben nem járnak sikerrel a miniszterelnöknél. Az öt korábbi technológia-tulajdonos egyebek mellett a szerződésfelbontás miatt kieső bevételeket, valamint a meg nem térült befektetések és költségek összegét is számon kérheti az államtól - fűzte hozzá.
Az eredetiségvizsgálók petíciójához csatlakozott az Eredetiség Ellenőrzés a Gépjármű Bűnözés Elleni Egyesület, valamint az Autótulajdonosok Országos Érdekvédelmi Egyesülete is.
Korábban a Magyar Autóklub is tiltakozott a 2010. január elseje óta hatályos új eredetiségvizsgálati szabályozás ellen, és két minisztériumnál is kezdeményezte az új rendszer megváltoztatását. A szervezet szerint ugyanis a rendelkezés a vizsgálat mértékével nem arányosan nagy terhet ró azokra a gépjármű-tulajdonosokra, akik 2006. január 1-jét megelőzően, Magyarországon márkakereskedéstől, újként vásárolták a gépjárművet, és azóta is ők a jármű tulajdonosai. Ezek a gépjárművek rendelkeznek a jogszabályoknak megfelelően kiállított törzskönyvvel, és a tulajdonos tekintetében sem történt változás, így a nyilvántartás hiányosságainak a költsége nem hárítható az autótulajdonosokra - hangsúlyozza a szervezet.
A Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH) és a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) ugyanakkor január elején arról számolt be, hogy zökkenőmentes volt az átállás a járművek előzetes eredetiségvizsgálatának új rendjére. Véleményük szerint az egységesítés mellett a hatósági ügyintézés úgynevezett "egyablakossá", illetve elektronikussá tételének lehetősége is az egyszerűséget és a gyorsaságot szolgálja.
A KEKKH a Közbeszerzési Értesítő január eleji számában tette közzé, hogy a járművek előzetes eredetiségének hatósági megállapítását támogató központi informatikai rendszer üzemeltetésére hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárást folytatott le, és ez alapján az Eclipse Informatikai Rendszerház Zrt. nettó 4 milliárd 950 millió forintért végzi el a módosítását, és négy évig üzemeltetheti a rendszert.
Az előzetes eredetiségvizsgálatot 1998-ban vezették be, elsősorban bűnmegelőzési szempontok miatt. A vizsgálat 2004-től működik hatósági eljárás keretében. A bevezetést követően jelentősen, mintegy évi 5 500 darabra csökkent a gépjármű-lopások száma.