Kutyavilág jön a közép- és kelet-európai autógyáraknak
Az ágazaton belül mindeddig a közép- és kelet-európai autógyártás állt ellen a legjobban a válságnak, de az igazán kemény év 2010 lesz - írta hétfői számában a Wirtschafblatt osztrák gazdasági lap.
A termelés hat százalékos visszaesésével még „a Kelet Detroitja” sínylette meg a legkevésbé a válságot, a számos nyugat-európai országban bevezetett roncsprémium-programnak köszönhetően - idézte a Fraunhofer Austria kutatóintézet friss jelentését.
Ezek a programok részben mesterségesen táplálták a keresletet a kicsi és költséghatékony autók iránt. Most azonban ideje felkötni az alsóneműt, miután az autócsere-programok véget értek, 2010-ben csökkenni fog a vásárlókedv. Ehhez járul még, hogy az olcsó munkaerő jelentette előny is mérséklődni fog.
A versenyképességhez középtávon már nem lesz elegendő az alacsony bérköltségekből eredő előny, amely valamikor a térségbe vonzotta az autógyártókat. Most a kiváló működésre lesz igény - mondta René Leitner, az intézet munkatársa. Ha ezt a házi feladatot elvégzi a közép- és kelet-európai gépkocsigyártás, továbbra is vonzó telephely lesz az európai piacot kiszolgáló autóipar számára. Előnyt jelent majd, hogy a kicsi, olcsó gépkocsik egyre keresettebbek lesznek - állt a cikkben.