Csodának tűnhet, hogy a legkeményebb válságévben vaskos nyereséget könyvelhet detroiti autógyártó, miközben a szomszédság csak állami beavatkozással kerülhette el a felszámolást.
A 2,7 milliárdos profit külonosen a 2008-as rekordveszteséghez képest meglepő: tavalyelőtt még 14,8 milliárd dollárt égetett el a Ford működése, ami a vállalat több mint száz éves történetében példátlannak számított. A vállalatóriás fellendülése valójában annak köszönhető, hogy a cég már a globális válság előtt átélte saját, csőddel fenyegető pénzügyi krízisét, így még az igazi mélypont előtt kénytelen volt nagyszabású spórolásba kezdeni. Még 2006-ban a cég élére állították Alan Mulallyt, akinek egyetlen feladata volt: ismét nyereségessé tenni a vállalatot. Az új igazgató szinte azonnal elzálogosította a cég minden vagyonát, 23,6 milliárd dollárnyi kölcsönért cserébe, számos üzemet bezárt, eladta a Ford feleslegesnek ítélt leányvállalatait, méghozzá szép haszonnal, és nekilátott a modellpaletta felújításának és nemzetközi egységesítésének, ami mostanra meg is hozta az eredményét.
A Ford elsősorban azzal tudott nyereségessé válni, hogy jelentősen csökkentette működési költségeit: csak 2009-ben 5,1 milliárd dollárt spóroltak. A tavalyi eredmények ismeretében a vállalat a következő évekre is hasonló nagyságrendű nyereséget jósol magának, ami könnyen össze is jöhet, ha az új modellek – például az amerikai Fiesta, az új Focus, vagy a tervekben szereplő önhordó karosszériás Explorer – a terveknek megfelelő pozitív fogadtatásra találnak.