Visszatér a ZIL a Kreml garázsaiba

2010.05.19. 11:25

Évek óta Mercedesekkel jár az orosz politikai elit, de elnöki utasításra újra orosz luxusautókba ülhetnek a közeli jövőben.

Dmitríj Medvegyev elnök már utasította saját beszerzési igazgatóját, hogy vizsgálja meg, kiválthatják-e az S osztályú Mercedeseket helyi gyártású luxusautókkal. Más magas tisztségviselők flottáját ez elvben nem érinti, de nem csodálkoznánk rajta, ha Vlagyimir Putyin miniszterelnök és más politikusok is követnék az elnök példáját, hiszen hazai luxusautóval reprezentálni olyan hazafias gesztus, amelyből könnyű politikai előnyt kovácsolni.

Oroszországban jelenleg is csupán egyetlen olyan cég van, amely megfelelő minőségű reprezentációs limuzint képes gyártani, teljes egészében saját gyártású alkatrészekből. A Lihacsov Autógyár vagy ismertebb nevén a ZIL a rendszerváltás előtt egyedül látta el az összes magas rangú vezetőt luxuslimuzinokkal, és bár ma már csak egy-két személyautó készül náluk évente, rendelésre még mindig elkészítik az 1970-es évek limóit idéző 41041-es és 41047-es típusokat. Az előbbi a rövidebb, 5,76 méteres változat, az utóbbi pedig 6,33 méter hosszú. Egyéb szempontból megegyezik a két típus, mindkettőt 7,7 literes, 315 lóerős, iszákos V8-as motor hajtja: a rövidebb kivitel 17 és 21, a hosszabb 22 és 26 liter közti fogyasztást produkál, bár ez elnöki szolgálatban ritkán lényeges. Korszerűtlen technikájuk ellenére a kézzel gyártott luxusautók nem olcsóbbak, mint egy Mercedes vagy BMW: átszámítva úgy 60 millió forintot kérnek egy-egy egyszerűbb példányért.

Ha a ZIL valóban nagyobb állami megrendeléseket kap a jövőben, az sem lehetetlen, hogy legújabb modelljük, a 2005-ben prototípusként bemutatott 4112-es is eljuthat a gyártási szakaszig. Ez korszerűbb karosszériaformát és mintegy 25%-kal takarékosabb, benzinbefecskendezéses, V8-as motort kapott, de az érdeklődés hiánya miatt a fejlesztését feladták.