Hatalmasat bukunk a villanyautókon
Kicsit olyan lesz elektromos személyautót birtokolni, mint kaszinóba járni, csak itt nyerni sem lehet.
Évek óta megy a pozitív kampány a villanyautózás mellett és már az első szériamodellek is elkészültek. Sokan a járművek egyértelmű árnyoldalaival is megbarátkoztak: rövid hatótávolság és hosszú töltési idő – mi az nekünk, ha megmentjük a világot. Van azonban egy kevésbé feltűnő, de potenciálisan sokkal fájdalmasabb kellemetlenség – az értékvesztés. Ma egy villanyautót nemigen lehet kihozni 7 millió forint alatt, ebből durván 5 milliót képvisel az akkumulátorcsomag. Ezek alapján a brit Automotive Lease Guide szakemberei számolgatni kezdtek – a mai lítium alapú akkumulátorok élettartamát alapul véve – és arra jutottak, hogy a mai villanyautók öt év alatt elveszíthetik értékük 90%-át. Már ha lesz olyan ember, aki megvesz egy alig mozgásképes járművet 800 ezer forintért.
Megoldás persze több is lehet: az egyik, hogy az akkumulátorcserélő hálózatok valóban kiépülnek, és ezt a problémát is képesek lesznek kezelni, azaz a rossz telepeket lecserélik, így a kliensek autóiba mindig működőképes akkuk kerülnek, és mindezt fedezi a használati díj. Egy másik, bár jóval kevésbé valószínű lehetőség, hogy a lítiumakkumulátorok ára drasztikusan csökken – mondjuk a hatodára, esetleg a tizedére – és így érdemes lesz az autó élettartama során legalább egy alkalommal kicserélni a telepeket.
Egyelőre valószínűbb azonban, hogy az elektromos autók terjedése a következő öt-tíz évben, míg a használatukhoz szükséges infrastruktúra ki nem épül, korlátozott marad, és néhány flottaüzemeltetőn kívül – amilyenek a futár- és postaszolgálatok, áramszolgáltatók vagy nagyobb cégek városi szervizei – csak néhány jómódú megszállott tart majd elektromos járművet, leginkább presztízsből, bevállalva a számítástechnikai eszközökét is nagyságrendekkel meghaladó értékvesztést.