Új szuperszonikus autó, életnagyságban
A Bloodhound SSC célja az ezres tempó elérése – mérföld per órában.
A napokban mutatták be az új sebességirekorder-jármű életnagyságú modelljét, amely már a fejlesztési folyamat részeként készült el. A valóban mozgás- és rekordképes gép persze még messze van a megvalósulástól, ha minden jól megy, talán 2011 végére áll össze úgy, hogy megkezdődhessenek a próbafutamok. A gépről elsőként még 2008-ban hallhatott a világ, de azóta is csak az aerodinamikai szakemberek dolgoztak a megfelelő forma kidolgozásán. Az alaposság azonban nem véletlen: elsősorban ezen áll vagy bukik, hogy sikerül-e a földön tartani a repülőgép-hajtóműves szerkezetet jóval a hangsebesség feletti tartományban.
A Bloodhound SSC 12,8 méter hosszú, 6,4 tonnát nyom, és két hajtómű mozgatja. Az egyik egy Eurojet EJ200-as gázturbinás sugárhajtómű, amelyet az Eurofighter Typhoon vadászgép számára készített a Rolls-Royce, az Avio, az ITP és az MTU Aero Engines hajtóműgyártók konzorciuma. Ez a szerkezet 90 kN-os – közel 9 tonnás – tolóerőt képes leadni. Ezzel gyorsul mintegy 500 km/h-ig a gép, és itt kapcsolódik be a hajtásba egy speciális gyorsítórakéta, amely állítólag könnyedén biztosítja az 1000 mérföld/óra – azaz 1610 km/h – eléréséhez szükséges extra tolóerőt. Lesz a gépben egy harmadik motor is, egy 800 lóerős, belső égésű benzinmotor, de ezzel csak a segédberendezések teljesítményszükségletét fedezik.
A cél az 1997-es abszolút földi sebességi világrekord megdöntése, ami eleve nem gyerekjáték, ugyanis tizenhárom éve 1228 km/h-s sebességet értek el a Thrust SSC-vel. A Bloodhound projekt résztvevői nem is sietik el a végleges rekordautó megépítését: csak a jövő év végére tervezik az első, még csak sugárhajtóművel végzett tesztfutamokat, az első éles rekorddöntési kísérletre pedig csak 2012-ben kerülhet sor. Először csak a Thrust SSC sebességének túllépése lesz a cél, és évek alatt, fokozatosan tervezik elérni az ezer mérföldes sebességet.
Addig is sokan megcsodálhatják az autó életnagyságú makettjét, amely szálerősítésű műanyagból áll, és önmagában, mindenféle belső berendezés nélkül is 950 kilogrammot nyom.