Csoda, vagy átverés a tökéletes villany-Audi?
Egy kevéssé ismert német cég állítólag elkészítette a tökéletesen használható null-emmissziós személyautót. Az adatok megdöbbentőek: az A2-es Audi a DBM Energy Kolibri fantázianevű akkumulátoraival 605 kilométert tett meg 80 km/h-s átlaggal, és 6 perc alatt újratölthető a megfelelő forrásból.
Eddig nem sok, valóban kompromisszumok nélkül használható elektromos járművel találkoztunk. A többség maximum 200 km megtételére alkalmas két töltés között, tölteni viszont órákig kell. Mindez nagyrészt a technológia korlátjának tűnt – ennyit tud a Li-ion technológia, nem többet, és az akksi így is a legdrágább alkatrésze egy villanyautónak, jobb beletörődni. Ebben a közegben megdöbbentőnek hat a DBM Energy Audi A2-ese, olyannyira, hogy egyesek szerint szimpla átverésről van szó. Ráadásul félmillió kilométeres élettartamot és 100 kilogrammos akkucsomag-tömeget ígérnek – ezt pedig több szakértő egyszerűen túl jónak tartja. Fura az is, hogy az akkukról ennél konkrétabb adatokat nem árultak el, csak a misztikus AlphaPolymer technológiát emlegetik.
Hosszú távot futni villanyautóval persze nem lehetetlen, de hogy ehhez mi kell a tudomány DBM előtti állása szerint, azt a világrekorder Daihatsu kiskocsi mutatja. Az az autó 44 km/h-s átlagsebességgel, zárt pályán bő ezer kilométert tett meg, de övig volt pakolva akkumulátorokkal, olyannyira, hogy csak a sofőr számára maradt benne hely. Ráadásul épp ezért napokba telt volna, ha egyetlen forrásból próbálták volna feltölteni az akkumulátorait – ehhez képest a németek energiatároló rendszere földön kívüli műszaki megoldásokat kell, hogy felvonultasson.
Ezzel együtt jobb érzés reménykedni, mint kételkedni, márpedig ha a DBM állításai csak félig igazak, akkor néhány éven belül elkészülhetnek azok az elektromos autók, amelyek valódi alternatívát jelentenek benzint vagy olajat égető társaikkal szemben.