Egy év múlva 390-410 forint is lehet a 95-ös benzin átlagára, s ehhez hasonlóan fog emelkedni a gázolajé is. A szakértők között megoszlott a vélemény az emelkedés üteméről: egyesek csak 375-380 forintos benzin és 365-370 forintos gázolaj árat jósolnak, azonban abban mindenki egyetért, hogy az üzemanyagok ára nőni fog.
A drágulás nem érheti meglepetésként a fogyasztókat, hiszen az elmúlt évben is jelentős volt az árnövekedés: idén januárban a 95-ös átlagára még csak 317 forint, a gázolajé pedig 297 volt. Ezzel szemben december közepén már 357-358 forintot kellett fizetni egy liter benzinért, míg a gázolajért 345-öt.
A szakértők szerint jövőre az ideihez hasonlóan folyamatos, 2-4-6 forintos lépésekkel kúszhatnak majd felfelé az árak.
Tarjányi Dániel, a Crédit Agricole Corporate and Investment Bank Magyarországi Fióktelepének vezető kereskedője szerint jövőre a nyersolaj biztosan drágulni fog, de a Brent-típus hordónkénti ára vélhetően nem fogja elérni a 100 dollárt. Utóbbi az OPEC országok mérsékelt árpolitikájának köszönhető, ami 85-95 dolláron tarthatja majd a hordónkénti árat.
Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató ügyvezető igazgatója az MTI-nek elmondta: az árszint tovább emelkedik, s jövőre átlagban 98-100 dollárt kell majd fizetni egy hordónyi nyersolajért – azaz 8-10 dollárral többet, mint azt korábban gondolták. Ugyanez a 7-8 százalékos áremelés érvényes a finomított termékekre is, hiszen jövőre további keresletnövekedés várható.
Tarjányi Dániel szerint jövőre megnőhet a kereslet a közepesen finomított termékek iránt. Ennek megfelelően több, technikailag korszerűtlen finomítót újra indíthatnak – a folyamat legalább hat hónapot vesz igénybe, ami rövid ideig tartó kapacitáshiányt jelenthet a világpiacon. Ennek mellékhatásaként a magasan finomított termékek ára csökkenhet.
Hegedűs Miklós elmondta, az itthon regisztrált tényleges áremelkedést döntően a forint és a dollár árfolyama befolyásolja. Úgy vélte, a forint nem nagyon erősödik éves átlagban a dollárhoz képest, mivel az első félévben a várható strukturális reformok hatása még nem mutatkozik meg. A benzin és gázolaj közötti 20-25 forintos különbség megmarad jövőre is, tette hozzá, s nagy a valószínűsége annak is, hogy az üzemanyag árak legalább 2-3 százalékponttal jobban emelkednek a jövőre várt 3,5-4 százalékos inflációnál.
Az idei első kilenc hónapban 9,8 százalékkal, 2,212 milliárd literre esett vissza az üzemanyag fogyasztás a tavalyi év hasonló időszakához képest a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) adatai szerint.
A 95-ös benzinből 11,8 százalékkal fogyott kevesebb, míg a 98-asból 36,4 százalékkal vásároltak kisebb mennyiséget. Az előbbiből kilenc hónap alatt 1,004 milliárd litert adtak el, míg az utóbbiból 27,7 millió liternyit.
Gázolajból 7,2 százalékkal, 1,18 milliárd literre csökkent az eladás az első kilenc hónapban.
A visszaesés üteme a harmadik negyedévben némileg lassult, mert az első félévben még 12,6 százalékkal csökkent a magyar piacon az üzemanyagok eladása, s így az első hat hónapban a tavalyi 1,601 milliárd literről 1,4 milliárd literre esett vissza.
A piaci változásokat megérezte a Mol Nyrt. is: a teljes magyarországi értékesítése 11 százalékkal csökkent az első háromnegyed évben az előző év azonos időszakához képest, a kedvezőtlen kereslet és – elsősorban az év első felében – a szomszédos országok felé irányuló üzemanyag turizmus következtében.