Filléres üzemanyag, szemétből
Az új módszerrel bármilyen szerves hulladékból gyorsan és olcsón készíthető autók hajtására is alkalmas etilalkohol, a korábbi módszereknél jóval kevesebb energiabefektetéssel.
Eddig jellemzően vagy vegyi, vagy biológiai úton készítettek alkoholt a különféle szerves anyagokból, a General Motors támogatását élvező Coskata Co. azonban egy vegyes eljárást dolgozott ki. A lényeg, hogy a hulladékot hevítéssel alkotóelemeire bontják – hidrogén, szén-monoxid és szén-dioxid keletkezik a folyamat során – majd ezt a gázt üreges szálakból álló, nagy belső felületű anyagon vezetik át, amelyben egy speciális baktérium-tenyészet etanolt állít elő belőle.
A módszer pillanatnyilag még csak laboratóriumi körülmények között működik, de ha a fejlesztések a várt eredményekkel zárulnak, már az idén elkészülhet az első kísérleti üzem, ahol évi 150 ezer liter üzemanyag előállítására lesz lehetőség. Ha a nagyüzemben használható eljárásokat itt kidolgozták, akkor jöhet a tömegtermelés: 2012-ben beindítanak egy gyárat közel 380 millió literes éves termelési kapacitással. Ha a terv megvalósul, akkor alig 50 forintos költséggel lehet egy liter üzemanyagot előállítani, és ebben már a gyártó haszna is benne van.
Az persze még kérdéses, hogy a módszer valóban alkalmas-e a tömeggyártás beindítására, de ha sikerülne a terv, az legalább részben megoldaná a jelenleg fennálló problémákat. A kőolaj-származékok drágulásával ugyanis egyre több etanolra lenne szüksége az iparnak, de ez az igény nem elégíthető ki teljes egészében energianövények termesztésével. Ezért keresnek olyan módszereket, amelyekkel más szerves vagy szervetlen anyagokból állítható elő az alkohol, méghozzá nagy mennyiségben. Ha a Coskata eljárása beválik, ezzel lényegében bármilyen szerves anyag felhasználható lesz a faforgácstól a közönséges kommunális hulladékon át az elhasznált gumiabroncsokig – csupa olyan anyag, aminek az újrahasznosítása eddig problémát okozott.
Nagyrészt Bioetanolból álló E85 jelzésű üzemanyagot már most is forgalmaznak Magyarországon, méghozzá a benzinnél és a gázolajnál jóval olcsóbban. Míg ez utóbbiak ára 360 forint körül van, addig az E85 literjét 260 és 275 forint közti áron lehet tankolni, részben annak köszönhetően, hogy az EU területén egyelőre nem vethető ki jövedéki adó a bioüzemanyagokra. Az itthon forgalmazott etilalkohol-üzemanyag azonban teljes egészében kukoricából készül, egyelőre jóval drágábban, mint amennyibe a kőolaj-alapú üzemanyagok előállítása kerül. Ezen kívül a ma használt benzines autókban alkoholból jóval több fogy, mint benzinből, még akkor is, ha a motor vezérlését módosítják, így – tapasztalati adatok szerint – E85-tel a jelenlegi árkülönbség mellett sem lehet jelentős megtakarítást elérni.