Modern Zaporozsec a láthatáron

2011.02.09. 15:52

ZAZ Forza néven kezdik gyártani Ukrajna legújabb népautó-jelöltjét néhány héten belül. A kisméretű szedán a szépemlékű, de már húsz éve is elavultnak számító Tavria négyajtós változatát, a Slavutát váltja fel.

zazforza

Ki gondolta volna, hogy a szovjet autógyárak közül a ZAZ bizonyul a legéleterősebbnek? Már a Lada is idegen befolyás alatt igyekszik túlélni, miközben az ukrán nemzeti autógyártó él és virul, sőt, új típus bemutatására is telik neki. Mindez persze részben az ukrán törvények miatt van így, amelyek miatt a helyben gyártott modellek előnyben vannak, de azért sokat elmond a helyzetről, hogy a ZAZ az egyetlen állva maradt gyártó, amely egykor a Daewoo birodalomhoz tartozott, és túlélte a koreai vállalatóriás csődjét.

A ZAZ persze nem nagypályás, ennek megfelelően nemigen volna pénze önálló típusfejlesztésre, viszont licencvásárlásra még telik. Így most a kínai Chery A13 jelzésű típusát veszik át, ami az eddig gyártott Tavria-származékoknál és öreg Daewooknál sokkal korszerűbb konstrukció. 1,5 literes, 109 lóerős motorja az osztrák AVL néhány éves fejlesztése, és a karosszéria formája is egész modernnek tűnik, ha különösebben nem is érdekes látvány. Emellett nem is nagyon drága: átszámítva alig 2,1 millió forintot kérnek érte, azaz árban is felveheti a versenyt a Ladákkal és Daciákkal.

Az ukránok mintegy 35 ezer Forza gyártására készülnek, és ennek a mennyiségnek egy részét exportra szánják, igaz, elsősorban Oroszországot és más FÁK-tagállamokat céloztak meg – az EU-ba viszont nem valószínű, hogy eljut a távoli Zaporozsec-utód.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.