A Saab a szakadék szélén
A svéd gyártó az egyik befektető szerint bármikor összeomolhat, akár egyetlen hét leforgása alatt. Sejthető volt, hogy a cég nincs jó anyagi helyzetben, de azt nem gondoltuk volna, hogy ennyire közel áll a csődhöz.
Vlagyimir Antonov, aki a Spyker révén került közel a Saabhoz, azt mondja, kevéssé valószínű, hogy az autógyár az idén teljesíteni tudná a 80 ezres eladási szintet, ami a fennmaradáshoz szükséges volna. Valószínűbb, hogy 60-65 ezer autót tudnak csak értékesíteni, ami veszteséges működést jelent. Ugyanakkor az Európai Befektetési Bank államilag garantált hitelét el kell kezdeni visszafizetni, ami ilyen körülmények között aligha megy majd. A tartozás pedig pillanatok alatt csődbe viheti a Saabot, amely nemrég épp csak megmenekült a bezárástól.
Antonov persze nem véletlenül nyilatkozott így: azt mondja, a Saab talpra állításához szükséges egymilliárd euró mintegy felét kész biztosítani. A befektető már korábban is jelezte, hogy bevásárolná magát a Saabba, de akkor meghiúsult a szándéka, miután összefüggésbe hozták a szervezett bűnözéssel. Nyilvánvaló, hogy az orosz milliárdos nem tett le korábbi szándékáról, és egy-két jól elhelyezett nyilatkozattal igyekszik olyan helyzetet teremteni, hogy a Saab más befektetők számára ne legyen túl vonzó célpont.
A Saab előtt mindenképpen nagyon nehéz időszak áll, hiszen ahhoz, hogy pozitívba forduljon a pénzügyi mérleg, új modelleket kell fejleszteniük, méghozzá viszonylag kevés pénzből. A 9-3-as leváltása sem várhat sokáig, de emellett szükség volna egy kisebb méretű, viszonylag nagy számban eladható típusra is, amelyen ugyan már dolgoznak a tervezők, de még vagy másfél-két év kell, mire gyártásra éretté válhat.