Ijesztően drágult az üzemanyag

2011.03.18. 11:56

 

A Mol is érdeklődik Lengyelország második legnagyobb kőolajfinomító csoportja, a Lotos megvásárlása iránt. A Dow Jones csütörtökön arról számolt be, hogy az érdeklődők – a Mol mellett az orosz Gazprom Neft és a TNK-BP Holdings, a lengyel PGNiG, néhány befektetési alap – április 29-ig tehetnek ajánlatot.

A lengyel kincstárügyi minisztérium tavaly október végén írt ki pályázatot a többségi részesedés eladására, és a lehetséges befektetők kérésére már kétszer elhalasztotta a kötelező ajánlattétel végső időpontját.

A lengyel államnak 53,19 százalékos tulajdonrésze van a vállalatban, ezt stratégiai befektetőnek akarják eladni, de hírek szerint külföldi állami vagyonalapok is érdeklődnek az üzletrész megvásárlása iránt. Az állami részesedés piaci értéke 2 milliárd zloty (729 millió dollár) körül van.

A piacszerzés és a vásárlás sajnos nem befolyásolná az ijesztő mértékben emelkedő hazai üzemanyagárakat: amint a grafikon is mutatja, 2009 szeptembere és 2011 februárja között mintegy 80 forinttal drágult a 95-ös oktánszámú, ólommentes autóbenzin és a gázolaj fogyasztói átlagára.

A kormány szerint a növekvő üzemanyag árakkal kapcsolatos problémát adópolitikával nem lehet megoldani – fejtette ki a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) államtitkára a parlament számvevőszéki és költségvetési bizottságának szerdai ülésén, amelyen a kormány és a bizottság elutasította az MSZP-nek az üzemanyagok után fizetendő jövedéki adó mérséklését javasló a törvénymódosítását.

Az ülésen Kármán András államtitkár jelezte: a kormány nem támogatja az előterjesztést. Elmondta: a javaslat 50-60 milliárd forintos bevételkiesést okozna, ám a kormány elkötelezett a költségvetési hiány és az államadóság csökkentés mellett. Kitért arra is, hogy az uniós pénzügyminiszterek keddi tanácsülésén megerősítették azt a korábbi megállapodást, miszerint az üzemanyag árak esetében nem mennek le olyan alacsony szintre a tagállamok, hogy azzal egymás országába csábítsák a fuvarozókat.

Az államtitkár emlékeztetett, hogy a kereskedelmi gázolaj esetében már tettek egy lépést, amikor a fuvarozók meghatározott körénél a jövedéki adót uniós szintre csökkentették. További csökkentés azonban már nem lehetséges. Leszögezte: adópolitikával nem lehet jó választ adni az üzemanyagár-problémára.