Lotus motort minden autóba
Állítólag ostromolják az érdeklődők a brit sportkocsigyártót, pedig a cég hajtáslánca még csak nem is erős.
A cégvezetés számára is meglepő figyelem a Lotus új hatótáv-növelő motorjának köszönhető, amellyel a villanyautók egyelőre meglehetősen csekély használati értékét lehet jelentősen növelni. A szerkezet lényegében egy kis benzinmotor és egy generátor együttese, egy meglehetősen tömör csomagban. A prototípusokban még 1,2 literes benzinmotort használtak, ezt az azóta elvégzett kísérletek alapján 1,3 literesre növelték. A motor teljesítménye 47 lóerő, illetve 67 lóerő kompresszoros kivitelben. Azért csak ennyi, mert a motor csupán 1500-as és 3000-es fordulatszám között működik. Több erő egyébként nem is nagyon kell, hiszen a motor feladata nem az autó hajtása, hanem az akkumulátor újratöltése, azaz elegendő a hajtáshoz szükséges átlagos teljesítményt biztosítani – márpedig egy átlagos személyautó esetében ez az érték általában még autópályán is csak a töredéke a csúcsteljesítménynek. Kisebb autók számára így még a szívó-változat is sok lehet – így a Lotus egy még kisebb helyet foglaló kéthengeres fejlesztését is megkezdte.
Nem a Lotus az egyetlen cég, amely tömör építésű hatótáv-növelő motort fejleszt: az osztrák AVL és a német Mahle is dolgozik a problémán, de úgy néz ki, a Lotus jár a legközelebb a megoldáshoz. Az érdeklődők egyelőre kisebb sorozatokban gondolkodnak: évi öt-tízezer egységet vennének át, de ha a megoldás beválik, akár ennek a mennyiségnek a százszorosa is készülhetne. A Lotus persze inkább a licenc eladásában gondolkodhat, hiszen évi 30 ezer példánynál többet nemigen tudna előállítani a jelenlegi kapacitás mellett.
Egyelőre úgy néz ki, a hatótáv-növelő az egyetlen módja, hogy az elektromos autók napi 150-200 kilométernél többet tehessenek meg két, egyenként akár több órás feltöltés között, azaz ha el szeretnék terjeszteni a villanyautózást, ez az egyetlen járható út rövidebb távon.