Nyugdíjazzák a brit matuzsálemet?
Kész csoda, hogy a Land Rover Defender máig túlélt. A létravázas, alumínium karosszériás puritán terepjáró egy itt felejtett konstrukció a múltból, de talán épp ezért vannak megrögzött rajongói. Most mégis azt pusmogják, hogy hamarosan itt az utód.
Több mint hatvan éve, 1948-ban kezdték el gyártani a Defender ősét, de az évtizedek alatt kevesebbet változott, mint néhány kisautó két frissítés alatt. A mai napig megmaradt a nyers, funkcionális jelleme, a példátlanul könnyen javítható technikán az emissziós normák által kikényszerített új motorok sem változtattak sokat. De a tavalyi 18 ezer vásárló, akiket meggyőzött a brit matuzsálem, már túl kevés lehet az indiai tulajdonosnak, hogy még évekig lélegeztetőgépen tartsák a típust.
A Tatánál úgy okoskodnak, hogy a globális SUV piac funkcionális, haszonjármű jellegű szeletében, ahová a Defendert is sorolják, évente 3,25 millió jármű kel el. Muszáj változtatni a koncepción, még ha a Land Rover nimbuszát nagyban meghatározó ikonról is van szó. Az eladásokat meg lehetne többszörözni egy új modellel, amely a Land Rover legendás hírnevére építhetne.
A hírek szerint még a kezdetek kezdetén jár az új modell fejlesztése: azt próbálják megbecsülni, milyen változatokból mennyit lehetne eladni. A teljesen új platformra épülő utódból lenne platós és hosszított kivitel is, de 2015 előtt biztosan nem lesz kapható egyik sem. Két év múlva számíthatunk az első tanulmányautókra - nyilván gondosan elő kell készíteni egy ilyen fajsúlyú modell leváltását.
Még ha sajnálják is a konzervatív technika csodálói, a Defender mai szemmel borzalmasan elavult. Még a kényelemre kevésbé érzékeny afrikai és ausztráliai piacokon is rég a Toyota Land Cruiser a menő - nehéz dolga lesz az utódnak.