Sofőr nélkül parkol a VW
A Volkswagen már készíttetett néhány érdekes prototípust az amerikai egyetemi szféra tudósai és mérnökei segítségével, de most új kutatóközpontot építettek a Szilícium völgyben, ahol olyan nagyvállalatokkal működnek együtt, mint az Oracle, az Nvidia vagy a Google. A cél olyan autók készítése, amelyek önállóan végzik el az autózás nemszeretem feladatait, amilyen például a parkolóhely-keresés.
A német cég korábban készített önállóan tájékozódó terepjárót, és városban segítség nélkül közlekedő személyautót is a Stanford Egyetem szakembereivel együttműködve, a kaliforniai Belmontban felépített új kutatóközpontban folyó munka ezeknek a projekteknek a folytatását, továbbgondolását tűzte ki célul. A VW évi 20 millió dollárt szán a száz embert foglalkoztató központ működtetésével, ahol hosszabb távon hasznosítható fejlesztéseket végeznek majd: elsősorban az autóba építhető mesterséges intelligenciát igyekeznek fejleszteni.
Pillanatnyilag egy olyan rendszer fejlesztése folyik, amely képes parkolóhelyet keresni az autó számára a sofőr beavatkozása nélkül, illetve ha a sofőr végzett az aktuális feladatával, a megadott találkozóhelyre is vinné az autót. Ezzel megszűnne a parkolóhely-keresgélés odafelé menet, és az autókeresgélés visszafelé: az autós időt takarítana meg, a parkolókban pedig több hely maradna, hisz ha a gép áll be, alig kell helyet hagyni két kocsi között – ilyenkor nincs aki ki vagy be akarna szállni.
A működőképes rendszer persze még nagyon messze van, ahogy a többi rendszer – például a közlekedési táblák és jelzések alapján az autót magától lassító vagy gyorsító készülék – is gyerekcipőben jár még, de az ötletek hasznosnak tűnnek, és középtávon – öt-tíz éven belül – akár gyártásra éretté is válhatnak, jócskán megkönnyítve a dolgunkat.