Lámpákkal szivatja Európát a VW
Észak-Amerikában szinte nevetséges összegért, átszámítva 3,75 millió forintért kapható az új Passat, amely ráadásul nagyobb is, mint európai névrokona. Még a szupertiszta kétliteres dízellel is csak 4,72 millió forintnyi dollárba kerül, azaz olcsóbb, mint az alap TDI-Golf itthon. A Volkswagen azonban kitalálta, hogy hogyan akadályozza meg a kereskedelmet a két kontinens között.
Kiszámolták, hogy mennyibe kerülne áthajózni az autókat Európába, kifizetni utánuk a vámot (kb. 4000 euró) és a különféle illetékeket (kb. 2000 euró), de az amerikai Passat még így is túl olcsó lenne. Így a lámpakészletet adják egy vagyonért: a forgalomba helyezés és az európai szabvány szerinti lámpakészlet beszerelése – aszimmetrikus fényszórókkal és sárga indexekkel – mintegy 5000 euró volna. Így eltűnik az árkülönbség, ami elsősorban a méregdrága lámpák érdeme.
Az az érzésünk, ennek ellenére is lesz, aki megpróbálkozik a nagy Passat importjával, legfeljebb filléres, kínai utángyártott fényszórókkal jön majd a típus. Ilyen tágas Volkswagent ugyanis csak sokkal drágábban kapni, és valószínű, hogy a jól csengő márkanév a szürkeimportőrnél is ugyanolyan jól működik, mint a márkakereskedőknél.
Az amerikai Passat példája jól mutatja, hogy Európában milyen aránytalanul sokat kérnek az autókért, különösen a nagyobb, erősebb motorú változatokért, ami csak részben írható a magasabb adók számlájára.