Budapesten nincs is dugó
Jogtalanul panaszkodunk, hogy Budapesten elviselhetetlen a közlekedés. Az európai nagyvárosok között fővárosunk nem áll rossz helyen a dugórangsorban - legalábbis a TomTom felmérése szerint.
A modern navigációs készülékek a szüntelenül ismételgetett újratervezés mellett egészen érdekes adatgyűjtésre is alkalmasak, ha gazdájuk időnként csatlakoztatja őket az internethez. A navi-guru TomTom például 30 millió ügyfél készülékének sebességértékei alapján évente felállítja az európai nagyvárosok dugórangsorát, amelyben Budapest szubjektív érzékelésünk ellenére nem tartozik a legrosszabbak közé.
Nem meglepő, hogy a lista élén Brüsszel áll, hiszen az EU központi hivatalai mellett a NATO-nak is komoly bázisa van a belga fővárosban, vagyis az őslakosok a maguk baja mellett százezres nagyságrendű vendégmunkás közlekedési terhelését is megkapják. Érdekes viszont, hogy Varsó áll a dobogó második helyén és a súlyos dugódíj ellenére London is befért a top háromba. Az ötvenes listán Budapest egyetlen magyar városként a 26. helyre futott be, ráadásul 2,5 százalékos javulással a tavalyi évhez képest.
Mint minden statisztikát, amit nem saját kezűleg hamisítottunk, természetesen óvatosan kell kezelni a TomTom adatgyűjtését is. Egyrészt az ő navigációs készülékeivel közlekedőkön belül is csak a rendszeresen frissítők sebességadatait veszi figyelembe, másrészt nem feltétlenül az a megfelelő mérőszám egy város bedugulására, hogy a teljes úthálózat hány százalékán alakul ki rendszeres dugó.