Helyettünk kormányoznak a jövő Toyotái
A mai biztonsági rendszerek is elég komolyan beavatkozhatnak a vezetésbe annak érdekében, hogy életeket mentsenek, de a jövőben teljesen átvehetik az irányítást az autó felett. Hogy jó-e ez? Amíg minden tökéletesen működik, biztosan.
A legtöbb életmentő berendezés az autókban manapság a fékkel operál, de addig is nagyon lassan merészkedtek el a gyártók, hogy az autó önállóan fékezzen, ha baj van. Ezen kívül legfeljebb a kormányszervó rásegítésének változtatásával próbálják a helyes irányba terelni a sofőr kezét, a kormányt önállóan legfeljebb parkoláskor tekergetik egyes modellek. Az irány azonban egyértelmű: ha lassan is, de abba az irányba fejlődnek az aktív biztonsági rendszerek, hogy vészhelyzetben az autó vegye át az irányítást.
A következő nagy lépést a Toyota teheti meg az utolsó tabu ledöntésével: állítólag olyan biztonsági rendszert fejlesztenek, amely akár a kormányzást is átveheti néhány másodpercre, ha úgy érzékeli, hogy a baleset csak fékezéssel már nem kerülhető el. A rendszert állítólag arra hegyezik ki, hogy a gyalogosgázolásokat elkerüljék vele, hisz ezekben az esetekben egész kis kormánykorrekció is segíthet.
A szándék egyértelműen pozitív, a kérdés az, hogy az önmagát kormányzó autót elfogadja-e a közönség, vagy sem, és persze hogy mennyire lehet üzembiztos egy ilyen rendszer. Az autó beavatkozása a kormányzásba ráadásul olyan problémát is felvet, hogy egy adott balesetért, ha mégis bekövetkezik, és az autó belenyúlt a kormányba, felelőssé tehető-e a sofőr, vagy rákenheti az egészet egy programhibára.