Végre itt egy igazi Jaguar sportkocsi
Egyelőre C-X16-nak hívják, és csupán tanulmányautó, de ez az első biztos jele, hogy a Jaguar közel negyven év után visszatér a népszerű sportkupék piacára.
A Jaguar az E-Type révén iskolát teremtett: a maga idejében az egyetlen, kifizethető áron kínált sportkocsi volt. A könnyed kupéból aztán idővel nehézkesebb túrakupét faragtak, és az utódok, az XJ-S és az XK modellek már ezt a vonalat folytatták. Pedig évtizedek óta beszéltek egy újabb E-Type jellegű modellről, de mindig közbejött valami. Most azonban tovább jutott a Jaguar, mint eddig bármikor: elkészítettek egy sportkocsit, amely látszatra akár szériagyártásba is kerülhet, sőt, még egy új V6-os motort is bemutattak hozzá.
A C-X16 jól hozza a klasszikus Jaguar sportkocsi-stílust: könnyed, jó arányú gép, hosszú orral és szép, lendületes tetővonallal. Legfeljebb néhány részlet – mint az első lámpák, vagy az orron az oldalsó légbeömlők – tűnhetnek elnagyoltnak, de ezen még bőven lesz alkalmuk igazítani a tervezőknek. A jó formára persze szükség is lesz, hiszen több kemény ellenfele is lesz a brit kétajtósnak: a Porsche Cayman és 911-es mellett a BMW Z4-es és a Mercedes SLK is a potenciális ellenfelek közé tartozik, legalábbis ár alapján.
A Jaguarnak persze nincsenek olyan anyagi lehetőségei, mint a BMW-nek, vagy a Porschének, így új padlólemezre nem telt. Az XK alapjait rövidítették le, és erre építették a 4,4 méter hosszú, 2,622 méter tengelytávú karosszériát. Az orrba egy V6-os motor kerül, méghozzá nem az eddig ismert, Ford-eredetűek egyike, hanem az AJ-V8-as egy hengerpárral lerövidített változata. A 3 literes benzinmotor kompresszorral 375 lóerőt teljesít, ugyanakkor teljesíti az Euro6 szabvány előírásait is. Ez persze nem csak a majdani sportkocsiban bukkan majd fel, de a Jaguar és a Land Rover számos szériamodelljében találkozhatunk vele a közeli jövőben, különböző teljesítményszintekkel, kompresszorral vagy a nélkül.
A tanulmányban az új motor csak a teljesítmény egy részét biztosítja, további 95 lóerő egy villanymotortól érkezik, azaz a C-X16 hibrid hajtásláncot kapott. A rendszer elsősorban lassabb tempónál hasznos, hiszen ilyenkor rövid ideig – amíg az 1,6 kWh-s akkuban van még szusz – akár tisztán elektromos üzemben is használható a sportkocsi, egészen 80 km/h-s sebességig. A hibrid hajtás a gyorsulásnak és a fogyasztásnak is jót tesz: a Jaguar 4,4 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra, de közben a szén-dioxid-kibocsátása csupán 165 g/km. A rendszer csúcsteljesítményének eléréséhez nem elegendő csupán tövig taposni a gázt: ehhez a kormányra szerelt gombot is meg kell nyomni, amely 10 másodpercre mindkét motorból a maximumot hozza ki. Ezzel a módszerrel 2,1 másodperc alatt gyorsítható az autó 80-ról 120 km/h-ra.
A Jaguar ezúttal láthatóan komolyan gondolja, hogy piacra dobja az E-Type szellemi utódját. Számos részlet persze kérdéses – egyáltalán nem biztos például, hogy a végleges autóban is hibrid hajtás lesz, és még a formaterven is módosíthatnak itt-ott – de ahhoz már túl sokat foglalkoztak a fejlesztéssel, hogy csak úgy kihátráljanak a projektből, így több mint valószínű, hogy egy-két éven belül a szériagyártásra érett változat is megérkezik.