Hat dögös törpe a Volkswagentől
A Volkswagen számára nagyon fontos az Up! kisautó sikere, így nem csak a szériamodellt vitték el a Frankfurti Autószalonra, de öt tanulmányt is készítettek a kiskocsi alapján.
Az egyszerű formájú kiskocsi egész jó alapnak tűnik az átalakításra, legalábbis a VW tervezőknek sikerült öt, meglehetősen eltérő külsejű járművet készíteniük belőle. A legizgalmasabb külsejű talán a Buggy mind közül: a szögletes sárvédő-szélesítésekkel, 18 hüvelykes felnikkel, ajtó nélküli, bukókeretes karosszériával és a fémszínű, sík első ablakkerettel és a slaggal mosható belsővel alig ismerhető fel benne az eredeti jármű. Az autó persze csupán kétüléses, az esőtől pedig csak egy darab vászon véd, de a lényeg itt nem is a használati érték a lényeg, hanem a stílus, abból pedig ebbe az egy autóba több szorult, mint a teljes VW szériamodell-kínálatba.
Hasonló, bár kevésbé radikális a Giorgio Giugiaro által tervezett, szintén nyitott Azzurra Sailing Team. Ez leginkább a klasszikus Mini Moke-ra emlékeztet: ennek sincsen ajtaja – pontosabban felhajtható fakorlát akadályozza meg, hogy a két első ülésből kiessenek – a padló és a műszerfal faburkolata pedig luxusvitorlás-hangulatot hivatott kölcsönözni a gépnek.
Valamivel földhözragadtabb a másik három tanulmányautó, ezek akár rövid időn belül meg is valósulhatnak. A Cross Up! a jól ismert magasítós-terepjárósítós recept alapján készült városi padkaugrató. Összesen másfél centit emeltek rajta, viszont megvannak a szokásos fényezetlen műanyag dekorációk és persze a nagy, 16 hüvelykes felnik, így akinek a terepjárókból csak a látvány lényeges, azt itt is megkapja. A tervezők emellett egy sportos GTI kivitelt is készítettek, 100 lóerős motorral, nagy első légbeömlővel, apró tetőspoilerrel és 17-es könnyűfém felnikkel.
Az erős benzinmotorról persze tudjuk, hogy a sátántól való szörnyűség – hogy valamelyest kiegyenlítse ezt az elhajlást, a VW bemutatott két környezetkímélő kivitelt is. Az Eco Up! az egyszerűbben, olcsóbban megvalósítható: gázhajtású, 68 lóerős motort kapott, és csupán 79 g/km szén-dioxidot bocsát a levegőbe. Az E-Up! már inkább a jövő zenéje, ezt a padló alá telepített 18 kWh-s akkumulátor energiája mozgatja egy 82 lóerő csúcsteljesítményű és 54 lóerő átlagteljesítményű villanymotoron keresztül. A gyáriak szerint az autóval maximum 130 km tehető meg egy töltéssel.
Azt egyelőre tán még maga a VW sem tudja, hogy az Up! mennyire tudja majd megvetni a lábát az európai kisautó-piacon, de annyi egyértelmű, hogy az ötletek megvannak a kínálat bővítésére.