MV-1: borzadály nemes küldetéssel
A VPG Autos MV-1 elnevezés a világon semmit nem mond, és ha valaki még meg is nézi az autót, könnyen juthat arra a következtetésre, hogy egy újabb felesleges termék született. A magas építésű dobozautó azonban hatalmas segítség lesz a mozgáskorlátozottak számára.
Az akadálymentesített autó ötlete Marc Buoniconti fejében született meg, aki egykor tehetséges amerikai focistának indult, de hátvédi karrierjét kettétörte egy súlyos gerincsérülés. A kerekesszékhez kötött életmód tapasztalatai segítették hozzá a felismeréshez, hogy nincs a piacon olyan jármű, amely igazán kényelmes lenne a mozgássérülteknek. A legtöbb ilyen járművet hétköznapi tömegmodellekből alakítják ki, egy ilyen gép azonban egyrészt drága, másrészt kompromisszumokra kényszeríti a használóit. Ahhoz viszont épp elég készül, hogy ez a speciális piac akár egy egész autógyárat eltartson.
Buoniconti így kihasználta az első adandó alkalmat: kibérelte az AM General nagyrészt kihasználatlan indianai üzemét, ahol a Hummer márka megszűnése óta csak maroknyi katonai Humvee H1-es készül, és új autómárkát alapított. Arra számítanak, hogy mivel az Egyesült Államokban mintegy 1,5 millió, kerekes székes használathoz átalakított autó fut, el tudják adni azt a napi 20 példányt, amit le tudnak gyártani.
Az MV-1 tényleg borzalmasan néz ki, ami valószínűleg annak köszönhető, hogy profi formatervezőt soha nem látott. Ráadásul alvázas, és az alkatrészei nagy része nagyobb sorozatú modellekből jön, hogy minél olcsóbb legyen, így bizonyos részleteken nem is tudtak volna változtatni, akkor sem, ha akarnak. Itt azonban nem is ez a lényeg, hanem az a megfelelő helykínálat és persze a kerekes székes használatot megkönnyítő készülékek. Ilyen a hátsó oldalajtón kitolható kétrészes rámpa, és persze a padlón elhelyezett sínek, amelyek a keres széket stabilizálják menet közben. A sofőr ülésén kívül három hagyományos ülőhelyet alakítottak ki az autóban, és ezen felül legfeljebb három kerekes székkel lehet beállni.
Az ormótlan jószágot egyébként 4,6 literes, 250 lóerős Ford V8-as hajtja, amelyet nem csak benzines, de gázhajtású kivitelben is meg lehet rendelni. A gép nem túl olcsó – az alapkivitel ára is 39 950 dollár – de az alapító szerint egy széria buszlimuzin megvásárlása és átalakíttatása jó másfélszer ennyibe kerülne, így még mindig jobban megéri a VPG guruló dobozát megvenni. Egyelőre csak Észak-Amerikai forgalmazásban gondolkodnak, de nem kizárt, hogy később export is lesz, hiszen kereslet másutt is lenne egy kifejezetten mozgáskorlátozottaknak kifejlesztett személyautó iránt.