Karambol 200-zal: a csomag is belehalna
Tanítják a KRESZ-tanfolyamon is, hogy a mozgási energia a sebesség négyzetével arányos, azaz dupla sebességnél karambolozva négyszeres energia töri össze az autót, de ez leírva nem mond semmit. Sokkal ijesztőbb látni, hogy mit művel egy átlagos autóval a nagy sebességű ütközés.
A brit Fifth Gear televíziós műsorban olyan kísérletet végeztek, amilyet sem az EuroNCAP, sem más nyilvános töréstesztelő szervezet nem mutatott még. Legfeljebb az autógyártók kísérleteznek ilyesmivel teljes titokban. 120 mérföld/órás, azaz 193 km/h-s sebességgel vontattak neki egy első generációs Ford Focust egy betontömbnek. Az eredmény félelmetes: az autó gyakorlatilag eltűnt a C oszlopig, de a karosszériát érő erőtől még az amúgy semmivel nem érintkező hátsó elemek is megroppantak. Abban az autóban, amelynek 55 km/h-nál csak a motortere nyomódik össze, annyi túlélőtér sem maradt, amennyi egy kiskutyának elég lenne.
Ez a kísérlet persze a legrosszabb esetet mutatja, amikor csúcssebesség közelében egy teljesen rugalmatlan, mozdíthatatlan tárgynak, vagy egy másik, szemből szintén 190 felett érkező autónak megy neki egy átlagos autó. Ráadásul olyasmit feszeget, amit elméletileg minden jogosítvánnyal rendelkező ember tud, de ezek a képsorok sokkal többet mondanak minden elméletnél. Ilyen sebességtartományban egy utcai autó, akárhány csillagos, papírként gyűrődik össze, a minimálisnál is kevesebb esélyt hagyva a benne ülőknek a túlélésre.