Utolsó körmével kapaszkodik a Saab

2011.10.21. 13:57

Hiába érkeztek meg az első euró-tízmilliók, sőt, egy új hitelező is feltűnt, most úgy néz ki, a felszámolás elkerülhetetlen. A vezérigazgató azonban az utolsó pillanatban is pozitív üzeneteket küld a közvélemény felé: „Soha nem adjuk fel a küzdelmet egy egészséges, nyereséggel működő Saabért.”

A lekvár lassan a feje búbjáig lepi a Saabot most, hogy Guy Lofalk, a cég mellé kirendelt csődgondnok a csődvédelem megszüntetését javasolta a bíróságnak. Mindezt annak ellenére tette, hogy hosszú hónapok után végre megjött a kínai partner segélyének első részlete, sőt, feltűnt egy amerikai befektető, a North Street Capital is, amely szintén euró-tízmilliókat hitelezne a Saabnak. Lofalk azzal indokolta döntését, hogy a beígért átszervezési folyamat lassabban halad, mint ígérték, mivel egyszerűen nincs megfelelő mennyiségű tőke a háttérben.

A Saab vezetése persze nem ért egyet. Azt mondják, a csődgondnok túllépte a hatáskörét, sőt, odáig ment, hogy elutazott a Saab kínai partneréhez, és arra bíztatta a Pang Da és a Youngman vezetését, hogy próbálják meg megszerezni a Saab tulajdonjogát. „Lofalknak az lett volna a dolga, hogy segítse az átszervezést, ehelyett megpróbál kicsikarni egy tulajdonosváltást a cégnél. Ezért kezdeményezni fogjuk a leváltását.” – mondta Victor Müller, a svéd autógyártó vezérigazgatója. Azt is hozzátette, hogy a vállalat felszámolása eszetlen lépés lenne, hisz olyan átszervezési tervük van, amely rövid időn belül biztosíthatja a Saab versenyképes működését, ha sikerül megegyezni a kínai hatóságokkal, amelyek eddig nem járultak hozzá, hogy a két reménybeli kínai befektető átutalja a megállapodásban szereplő pénzösszegeket.

A svéd autógyár jelenleg úszik az adósságban, egyaránt tartozik a beszállítóinak és saját dolgozóinak, emiatt hónapok óta egyetlen autót sem készített. Ugyanakkor a két kínai partnerrel kötött megállapodás alapján több százmillió eurót várhat a cég, amely egy időre biztosítaná a gyártás újraindításának anyagi hátterét, és elegendő tőkét biztosítana a megkezdett fejlesztések befejezéséhez. A kérdés az, hogy a pénz, amelynek eddig csak egy töredékét kapták meg, mikor juthat el a Saab számlájára, hisz ígéretekkel nem lehet kifizetni az adósságokat, az autógyártónak azonban egyelőre nincsen semmi más a kezében.