Elfogytak a veszélyes autók?
Tizenként autó törésteszt-eredményeit hozta nyilvánosságra az EuroNCAP, de a csillagok alapján úgy néz ki, nincs sok értelme az egész biztonsági mérésesdinek: egy négycsillagos és tizenegy ötcsillagos eredmény született, azaz a szervezet mércéje szerint a vizsgált autók legrosszabbja, a Chryslertől átvett Lancia Voyager is elfogadható biztonságot nyújt.
Az Audi Q3, a BMW 1-es sorozat, a Chevrolet Captiva, a Fiat Freemont, a Ford Ranger, a Hyundai Veloster, a Lancia Thema, a Mercedes M osztály, az Opel Astra GTC, az Opel Zafira Tourer és a Toyota Yaris azonban egyaránt jelesre vizsgázott. Az egyes modellek passzív biztonsága közt persze vannak kölönbségek, a felnőttek biztonságát 83 és 96%, a gyermekekét 75 és 89% közti értékekkel jellemezték, de egyre inkább az az érzésünk, hogy az EuroNCAP töréstesztek jelenlegi formájukban már nem adnak elegendő információt a vásárlóknak.
Amikor a tesztelést elkezdték 1997-ben, olyan magas mércét állítottak fel, amelyet a korabeli autóknak csak egy töredéke tudott elérni, így változatos eredmények születtek. Az azóta eltelt években azonban nem szigorodtak olyan mértékben a követelmények, amilyen ütemben az autók biztonságosabbá váltak. Ez persze nagyszerű dolog – a modern autókban sokkal nehezebb meghalni, mint a tizenhat évvel ezelőttiekben – de azzal, hogy a tesztelt modellek zöme a legjobb elérhető eredményt éri el, az EuroNCAP kezdi elveszíteni eredeti értelmét.
Egyre inkább a gyártók marketing-eszközévé válik, és nem ad érdemi információt az autók biztonsági szintje közti valós különbségekről. Pedig nehéz elképzelni, hogy egy Ford Ranger, egy Hyundai Veloster és egy Toyota Yaris biztonsági szempontból egyenértékű volna. A lista egyetlen, valóban érdekes részlete egyébként épp az új Ford Ranger eredménye, amely elsőként kapott ötcsillagos minősítést az alvázas pick-upok közül.