Elektromos turbófeltöltőn dolgozik a BMW
A turbófeltöltés elképesztő sebességgel terjed napjainkban, de még akadnak hibái, amelyeket nem sikerült tökéletesen kiküszöbölni. Ilyen a turbólyuk, amelyet sikerült ugyan jelentősen csökkenteni, de eltüntetni még nem sikerült.
A BMW szabadalma a turbós motorok késedelmes gázreakciójára jelenthet végleges megoldást. A probléma persze korántsem olyan feltűnő, mint évtizedekkel ezelőtt – köznapi forgalomban alig tűnik fel, egy automata váltó sokkal többet ront a gázreakción, mint a turbó – de létezik. Az elektromos turbó azonban megoldást jelenthet. Az ötlet lényege, hogy a feltöltőt már a gázpedál érintésére elkezdi felpörgetni egy villanymotor, így jóval hamarabb felépül a turbónyomás, és megjön a motor ereje, mint a turbós motorok többsége esetében. Gázelvételnél viszont egy tengelykapcsolóval leválaszthatják a kompresszor-oldalt a kipufogógázok hajtotta turbináról, és generátorként működhet a villanymotor, azaz a turbófeltöltő ilyenkor visszatáplálhat némi energiát az autó akkumulátorába. A megoldás további előnye, hogy nem hagyja túlpörögni a feltöltő járókerekét, így a hagyományos megkerülő szelepet is meg lehet spórolni vele.
A megoldásnak persze megvannak a maga buktatói – leginkább a villanymotor és a feltöltő összekapcsolására szolgáló, igen nagy fordulatszámon működő fogaskerék-áttétel megbízható kivitelezése okozhat gondot a tervezőknek – de úgy hallani, a BMW akár már a következő generációs M3-asba ilyen elektromos turbót építhet.