Alábbi, szerdán megjelent hírünkben legjobb szándékaink ellenére téves számokat közöltünk. A Nemzetgazdasági Minisztérium időközben nyilvánosságra került törvénymódosítója alapján helyesbítettük a vagyonátruházási illeték táblázatát és az ebből számított példákat. Az eltérés nem minden kategóriában számottevő - a logika változatlan, de egyes kategóriákban kevésbé rémisztő a végeredmény.
A napokban hagyta jóvá az országgyűlés a jövő évi adószabályokat, amelyek január elsejétől többek között a gépjárművek átírásánál fizetendő, úgynevezett visszterhes vagyonátruházási illetéket is érintik. Lesz, aki jobban jár, de a többségnek még többet húznak ki a zsebéből.
Aki eddig kritizálta a régóta érvényes köbcentinként 18, illetve 24 forintos, adminisztrációs költséggel nehezen magyarázható illetéket, valószínűleg nem ezt az új táblázatot várta. A 2012-től érvényes díjszabás a fiatalabb járműveknél ugyanis jóval nagyobb sápot ír elő minden használt autó és motor tulajdonosváltásánál, ami főleg kisebb értékű járműveknél hatékonyan gátolja a kereskedelmet.
Átírási illeték 2012. január 1-jétől (Ft/kW) | |||
kW | 0-3 év | 4-8 év | 8 év felett |
0-40 | 550 | 450 | 300 |
41-80 | 650 | 550 | 450 |
81-120 | 750 | 650 | 550 |
120- | 850 | 750 | 650 |
Az új táblázatot nem kell sokáig vizsgálni, hogy észrevegyük, a kötelező biztosítás és a gépjárműadó után ezt a sarcot is az autó teljesítményéhez és korához arányosra alakították, ami lényegében egy szociális jellegű besorolás, hiszen a gyengébb, régebbi autók többnyire kisebb értékűek, mint az erősebb, újabb gépek. Ez a logika ugyan méltányos, de nehezen egyeztethető össze a - jövő évtől szintén átrendezett - regisztációs adóval, amely ugye éppen fordítva működik: a környezetbarátabb, vagyis fiatalabb járműveknek kedvez, és lökettérfogat alapján szabják ki.
Ha néhány konkrét példát nézünk, azonnal kiderül, hogy a fiatalabb, általában környezetbarátabb autók, elsősorban a legmodernebb, kis köbcentis, turbós gépek vásárlói járnak rosszul: egy négy évnél fiatalabb Skoda Octavia 1.4 TSI átírása például az eddigi 25 ezer forintról 68 ezerre ugrik, de egy új Ford Mondeo 2.2 TDCi esetében még durvább a növekedés: 53 ezer helyett 125 ezret kell jövőre fizetnie, aki ilyen autót vesz. A nagyobb teljesítményű motorkerékpárok díja még ijesztőbb: egy ezres sportmotor eddig 24 ezres illetéke 2012-től nagyjából 50 ezer forinttól indul.
Ezzel szemben a kis teljesítményű, idősebb autóknál, például egy Ford Sierra 2.3 D-nél olcsóbb lesz az átíratás, hiszen az autó értékéhez képest jelentős, eddig 55 ezres illeték helyett jövőre 22 ezerből meg lehet úszni. Így lehet, hogy az eddigi üzembentartói szerződések elburjánzását valamivel enyhíti az új táblázat, de az egyéb átírási költségek, mint az eredetiségvizsgálat és a törzskönyv, illetve forgalmi engedély ára ennek ellenére aránytalan terhet ró az olcsóbb használtautók vásárlóira.
Mindenesetre aki a közeljövőben autóvásárláson töri a fejét, érdemes kiszámolnia mindkét lehetőséget, mert kivárással vagy gyors döntéssel tízezreket, esetenként több mint százezer forintot is lehet spórolni.