Megszűnt a 103 éves General Motors
Két év után végleg felszámolták azt, ami a csődeljárás után a régi General Motorsból megmaradt. A lépésnek nincs sok gyakorlati jelentősége, történeti annál inkább: az eredeti General Motors Corporation hosszú és színes története hivatalosan így ért véget.
A vállalatot még 1908-ban alapította William Durant, aki a Buick márkával kezdte az üzlet fejlesztését, de számtalan felvásárlás és bővítés után 1931-re a világ legnagyobb autógyártója lett a GM-ből. A cég számos márkanéven adott el autókat a világ minden szegletében. 1955-ben 525 ezer főt foglalkoztatott a cég csak az Egyesült Államokban, 1997-ben pedig nagyobb volt, mint a Coca-Cola, a Boeing, a Microsoft, a Dow Chemical és az Intel együttvéve.
Az azóta eltelt szűk másfél évtizedben azonban rossz döntések sorával, gyenge minőségű termékekkel és felelőtlen gazdálkodással sikerült a csődig juttatni a céget. Az államtól kapott 49,5 milliárd dolláros segély és egy csődeljárás kellett, hogy az új cég, a General Motors Company, amelybe csak azokat a részlegeket vitték át, ahonnan pénzt remélhettek, ismét nyereséges lehessen. A csőd kapcsán tizenhárom üzemet zártak be, 22 ezer főt tettek az utcára, megszüntették a Pontiac, Hummer és Saturn márkákat, és túladtak a Saabon. Amire a működéshez szükség volt, azt átvitték az új cégbe, az eladásra, felszámolásra váró maradék pedig a régi GM-ben maradt. Ezeket a javakat lassanként értékesítik majd, de erre még éveket kell várni – az így összeszedett pénzből még kiegyenlíthetnek néhány tartozást.
A világ egyik legöregebb autógyártója, amely mintegy 60 millió gépkocsit készített az elmúlt 103 évben, jogilag tehát halott, de az utód köszöni jól van: tavaly 4,7 milliárd dolláros nyereséggel zárt, az idén pedig csak az első kilenc hónapban 7,1 milliárdos profitot csinált az új GM. Így egyelőre valószínű, hogy az átszervezett cég megmarad, sőt, ismét a világelsőségre törhet.