Jövőre jön a csererendszám
Ami Ausztriában és Svájcban évek óta jól működik, jövőre bevezetik Németországban is. Egy pár rendszámmal 2012 második felétől két autót, motort vagy utánfutót lehet majd használni.
Évek óta megy a vita a csererendszámról a németeknél is. A minisztériumok adókieséstől tartottak, a lobbisták a gazdaság fellendítésével és a környezettudatossággal érveltek. Hiszen a két jármű tartását jelentősen leegyszerűsítő szabályozás második autó vagy motor vásárlására buzdíthat, ami kétségtelenül felkurblizná a Németországban nem elhanyagolható járműipart, illetve a környezetbarát második járművek használatát is olcsóbbá tenné.
Hogy pontosan milyen rendszert vezetnek be, csak jövőre derül ki. A december 16-i döntés szerint 2012 közepéig azonban valamilyen formában biztosan megvalósítják a csererendszám intézményét. Annyi biztosnak tűnik, hogy a két járműre kiváltható rendszám két részből fog állni: az egyik a betűkből és számokból álló hagyományos tábla, a másikon pedig a műszaki érvényességét jelző matrica kap helyet. Mivel csak egy pár átrakható rendszámot kap a tulajdonos, kizárt, hogy egyszerre használják mindkét járművet.
Ezért arra lehet számítani, hogy a biztosító társaságok kedvezményes tarifákat dolgoznak majd ki a csererendszámmal forgalomba helyezett járművekre. A Németországban jelentős gépjárműadót a hírek szerint egyelőre mindkét autóra fizetni kell.
Ami első blikkre a hobbiautós Nirvánájának tűnik, szigorú korlátozásokkal fog csak megvalósulni. A rendszám nélküli jármű ugyanis nem állhat majd közterületen, ami komoly akadály lehet a városban kicsi, környezetbarát járművet, hosszabb utakra, nyaralásra pedig nagyobb batárt használni vágyó autósok számára. A két járműre korlátozott cserelehetőség is szigorúbb az osztrák mintánál, ahol akár három autón is váltogathatják a Wechselkennzeichent.
Mindezek ellenére reméljük, az új szabályozás pozitív hatásokat vált ki a sokszor példának felhozott Németországban; nem bánnánk, ha a jó ötletet hamarosan követné a magyar törvényhozás is.