Kina kitol az autógyárakkal?
A kínai kormány eddig a nemzeti autóipar megteremtésével volt elfoglalva, ezért szívesen látták a külföldi gyártókat, amelyek elhozták a tudást és a kész, korszerű típusokat. Mostanra azonban eljött a pillanat, amikor a nemzetközi cégek fenyegetik az épp csak megszületett hazai autóipart.
A General Motors, a Volkswagen és számos más nagyobb gyártó számára Kína volt az álompiac az elmúlt bő tíz évben. Nem csak a piac bővült folyamatosan, de az állam még támogatta is a befektetéseiket, így mára a nagy gyártók egyik legfontosabb egységes piaca lett a hatalmas ország. A kínaiak célja azonban nem a multinacionális vállalatok jóllakatása volt, hanem saját autóiparuk kiépítése, és ebben lassan a külföldiek válnak a legnagyobb akadállyá. Hiába öntik a pénzt a helyi gyártókba, azok sem minőségben, sem műszaki színvonalban nem versenyezhetnek a nagyokkal, és ez a pénzügyi eredményekben is meglátszik.
Úgy néz ki, most elégelték meg a kedvezőtlen helyzetet: a Nemzeti Reform és Fejlesztési Bizottság közleményt adott ki, amely szerint a helyi gyártók egészséges fejlődése érdekében a továbbiakban nem támogatják a külföldi autóipari befektetéseket. Ez persze nem elegendő, hogy az óriásvállalatokat kiszorítsák az országból, de csökkenthetnek valamit a továbbra is támogatott helyi cégek versenyhátrányán, sőt, ha ez a lépés nem hoz javulást, akár drasztikusabban is korlátozhatják a külföldi cégek működését Kínában.
A lépés érthető, sőt, a korábbi, japán és koreai példákból kiindulva feltételezhető, hogy a kínai gyártók fejlődéséhez a jelenleginél zártabb hazai piac lenne a legelőnyösebb, amely biztosítja számukra a stabil anyagi hátteret. A kérdés az, hogy a kínai állam meddig megy el: fokozatosan teljesen ellehetetlenítik a külföldi gyártók működését, ahogy Japánban történt évtizedekkel korábban, vagy megelégszenek a növekedésük támogatásának visszafogásával.