Megjött a Cadillac 3-as BMW-je

2012.01.09. 15:29

A General Motors hosszú ideje dolgozott az új modellen, amelyben igyekeztek minden olyan megoldást megvalósítani, ami a konkurenseket a Cadillac elé helyezte korábban.

A Cadillac korábban hiába próbálkozott ebben a kategóriában két alkalommal is: a kölcsön-technika nem kellett senkinek. Először még az 1980-as években próbálták befogni az európai luxusmárkák kisebb modelljeit a korabeli Opel Asconán alapuló Cimmaronnal, de ez a próbálkozás ugyanúgy kudarcba fulladt, mint húsz évvel később a Saab 9-3-ra – azaz áttételesen az Opel Vectrára – épített Cadillac BLS. Úgy néz ki, mostanra megtanulták a leckét: ha a 3-as BMW-vel akarnak versenyezni, akkor műszakilag is utol kell érni, vagy meg kell haladni a német konkurenst.

Ennek megfelelően kifejlesztettek egy vadonatúj, rövid hátsókerék-hajtású padlólemezt, öt lengőkaros hátsó és kétlengőkaros pszeudo-MacPherson első futóművel. A végeredmény meglepően kellemes 51/49%-os súlyelosztás, ami igen közel esik az ideálishoz. A formaterven viszont nem erőlködtek sokat, az ATS lényegében a CTS kicsinyített másának tűnik. Ugyanazok a határozott élek és ívek jellemzik, amelyek minden Cadillacet, de ez is bevált már az Audi-BMW-Mercedes triónál, így a GM joggal reménykedik benne, hogy az egyenruha az ATS-nek is jót tesz majd.

A típus háromféle motorral készül majd, az alapkivitelbe 2,5 literes négyhengeres benzines szívómotor kerül 203 lóerővel, a csúcsváltozatba pedig 3,6 literes, 322 lovas V6-ost szerelnek. Ez a szokványos amerikai konfekció-motorválaszték, de ezen kívül kétliteres, 274 lóerős turbómotorral is elérhető lesz a gép – alighanem ezzel kelti majd a legsportosabb benyomást. A motorokhoz hatfokozatú manuális vagy automata váltó jár, és persze lesz összkerék-hajtású kivitel is. A sportosabb változatokhoz fejlesztették ki az FE3 jelzésű csomagot, amely mágneses elven változtatható keménységű lengéscsillapítókat, önzáró differenciálművet és Brembo fékberendezést tatalmaz. Az ATS 1,54 tonnát nyom, ami nem kevés, különösen annak fényében, hogy az ajtópanelek műanyagból, a motorháztető alumíniumból, a motortartót magnéziumból készülnek. A legkisebb Cadillacbe persze mindenféle biztonsági és kényelmi extrát belezsúfolnak, ami csak elérhető a GM számára, többek közt holttérfigyelő rendszert, fékasszisztenst és baleset-előrejelző készüléket is kapott a gép, hogy csak néhányat említsünk a hosszú listából.

Az ATS-t Észak-Amerikában az idén nyáron kezdik forgalmazn, de több mint valószínű, hogy valamivel később Európában is megjelenhet a típus, ahol várhatóan dízelmotoros változatot is fejlesztenek majd.