Leleplezték az Audi-verő Toyotát
A dízel kontra hibrid párbaj már nem csak a közúti autók között kezd komolyra fordulni, de a versenypályán is testet ölthet. A Toyota a Le Mans-i 24 óráson már a TS030-assal áll rajthoz, amelybe egy biturbó V8-as, és egy kondenzátoros energiavisszanyerő készülék kerül. A fejlesztés persze még bőven folyik, egyelőre azt sem döntötték el, hogy hol hajtson a villanymotor.
A Toyota új hosszú távú prototípusa a halványan emlékeztet a TS020-asra – vagy ismertebb nevén a GT One-ra – amellyel az 1990-es évek legvégén ijesztgették a népes konkurenciát. A Toyotákat akkor képtelenség volt követni – minden más autónál látványosan gyorsabbak voltak – míg meg nem adta magát valami és ki nem estek, vagy vissza nem gurultak a boxba egy-egy több órás szerelésre. A japánok nyilván bíznak benne, hogy a hasonlóság csak a sebességre, és nem a megbízhatatlanságra vonatkozik, viszont az autó arányai azt mutatják, hogy a tervezők felhasználták a tizenéves tapasztalatokat az autó kialakításánál. Legalábbis az autó felépítése – a jellegzetes, csőrben végződő orr, a versenyautók közt is feltűnően alacsony karosszéria és a nagy fülke-buborék – hasonló az elődéhez, ahogy a motorja is.
Ezúttal is V8-ast készítettek, bár a hengerűrtartalom ezúttal 3,6 helyett 3,4 liter lesz. A teljesítménye egyelőre ismeretlen, de a pletykák szerint eléri a 600 lóerőt, amit az elődje még két turbófeltöltővel tudott. A TS030 azonban nem csak a benzinmotorra lesz utalva, mint híresen iszákos elődje, mivel egy 500 kJ energiát tárolni képes kondenzátor-csomag kerül bele – ebben halmozzák fel a lassuláskor visszatermelt energiát, amelyet aztán gyorsításkor újra mozgósíthatnak. Egyelőre két változatot tesztel a Toyota: az egyikben a hátsó kerékre dolgozik a villanymotor, a másikban az elsőre. Mindkét elrendezésnek megvannak a maga előnyei, így a következő hónapok tesztjeinek eredménye alapján még ki kell választani, hogy melyiket alkalmazzák majd élesben.
Bár tavaly már indult hibrid versenygép Le Mansban, és a Peugeot is kísérletezett egy dízel-elektromos 908 HDi-vel, ez az első alkalom, hogy egy nagy gyártó teljes költségvetésével áll egy ilyen, egyelőre ismeretlen hatékonyságú megoldás mögé. Egyáltalán nem kizárt, hogy a hibrid Toyota kemény ellenfele lesz a dízelmotoros Audiknak, hiszen a versenypályán a nagy gyorsítások és lassítások miatt jelentős fogyasztás-javulást hozhat a hibrid hajtásrendszer gyors, kondenzátoros változata.