Nem lesz több európai Mitsubishi
A hollandiai gyár sorsa évek óta kérdéses, de a Mitsubishi csak most jutott el odáig, hogy bejelentse a Nedcar telep bezárását. Az 1500 alkalmazott még reménykedhet, hogy a következő egy évben valaki átveszi a céget, amelyet a japánok gyakorlatilag ingyen adnának.
Hosszú és eseménydús történet végére kerülhet pont 2013-ban, ha nem találnak megfelelő vásárlót a holland Nedcar üzem számára. A 200 ezer autó előállítására alkalmas gyártelepet eredetileg a helyi DAF személyautó-gyártó részlegeként építették 1967-ben, amelyet szőröstül-bőröstül felvásárolt a Volvo öt évvel később. Itt készültek a legkisebb Volvo modellek: a 66-os, a 300 az és a 400-as sorozat, illetve az S40-es család első generációja. 1991-ben a Nedcar nevű vegyes vállalatba szervezték át a telepet, amelyben a Volvo, a Mitsubishi és a holland állam részesedett. 1999-ben az állam eladta részvényeit a két autógyártónak, majd 2001-ben a Volvo is kiszállt, azóta a Mitsubishi az egyetlen tulajdonos.
Az elmúlt években többször is problémát okozott a kapacitás lekötése: a Colt és az Outlander együtt sem fogyott olyan mennyiségben, hogy megérje fenntartani a gyárat. Ezt a gondot átmenetileg enyhítette, hogy itt készül az Outlander két testvérmodellje, a Peugeot 4007-es és a Citroen C-Crosser, de úgy tűnik, a Mitsubishinek már így sem éri meg fenntartani a gyárat. A bezárás persze költséges mulatság, több százmillió euróba is belekerül, mire lehúzhatják a rolót 2013-ban, ezért a japánok bárkinek eladják a céget egy euróért, aki hajlandó vállalni, hogy megtartja az 1500 alkalmazottat, és valamiféle termelést folytat.
Arra viszonylag halvány az esély, hogy megfelelő vásárlót találnának egy éven belül, hiszen az euró-válság kapcsán csökkenő kereslet miatt a legtöbb autógyár kapacitás-többlettől tarthat. Ráadásul Hollandiában viszonylag drága a munkaerő, így aki európai autógyárat venne, az is inkább Kelet- vagy Dél-Európában keres megfelelő helyszínt.