Húszéves az első magyar Opel
Az Opel az idén egész kis rendezvénysorozattal ünnepli, hogy a cég letelepedett Magyarországon, és a helyi gyártással évekre bebetonozta magát az eladási listák élére. Ez az állítás ugyan egy ideje már nem állt meg a lábán – sem a helyi autógyártás, sem a legtöbb konkurenst többszörösen meghaladó eladási szint – de 2011-re megint a legelső helyre verekedte fel magát az Opel, s az Astra-gyártás beindításának történeti jelentősége is elvitathatatlan.
Az első Astra 1992. március 13-án készült el Szentgotthárdon. Ez az a példány, amely ma a Közlekedési Múzeum tulajdonában van, és az „Íme az első” feliratot viseli. A jármű csupán métereket ment azóta, de ma is működőképes: a Budapestről Szentgotthárdra, az évforduló alkalmából tartott megemlékezésre saját erejéből érkezik majd. A magyar Opel-gyárban persze már rég nem készülnek személyautók, viszont itthon gyártják az Opel legnagyobb mennyiségben eladott benzinmotorjait. Az üzemet épp most készítik fel egy új motorgeneráció gyártására, amelyből évente félmillió példányt terveznek itt előállítani.
Az Astra gyártása Magyarországon 1999-ig folytatódott – ennek következményeként a 2000-es évek közepéig az Opel alsóközepese volt a kategória legnépszerűbb modellje. Sőt, ha az 1991 és 2011 közti időszakot nézzük, messze a legnagyobb számban eladott kompaktnak számít itthon. Az összesen értékesített 370 ezer, ebbe a szegmensbe tartozó személykocsiból 240 ezer volt Astra.
A kisebb és olcsóbb Suzuki Swifttel persze nem versenyezhetett az Opel, de a helyi gyártás befejezése után a márka még évekig elképesztő fölénnyel őrizte a piaci második helyet. Csak az olcsó hitelek, és ezzel a magánvásárlók eltűnése kapcsán tűnt el egy időre a behozhatatlan előny.