Az A3-as Audi a luxusautók Volkswagen Golfja, és nem csak műszaki értelemben. Népszerűségét kiszámítható lényének köszönheti: az Audi nem akarja meglepni a közönséget, csak az igényekhez és az aktuális divathoz igazítja az autóit egy-egy modellváltás során. Most is pontosan ez történt, és ennyi alighanem elég is lesz, hogy állja a sarat, hisz a lojális vevőkör tárt karokkal várja.
Ha valaki nem Audi-szakértő, tán meg sem mondja, hogy a képeken már az új A3-as látható. És ez nem az ember hibája, hanem az autó tervezőié, a háttérben pedig tudatos számítás húzódik meg. A márkától ugyanis pontosan ezt várják: kiszámítható minőséget és jól felismerhető identitást. A tervezők, ha a koncepción már nem változtathattak, a részletekben élték ki magukat. Mások a lámpák, a hűtőmaszk a többi Audiéhoz hasonlóan szögletesebb lett, és mindenütt felfedezhetők az új apróságok, amelyektől mégis azonosíthatóvá válik az A3-as legújabb generációja.
A megszokott karakter mögött pedig egy vadonatúj autót találunk: a hajtás elemein kívül kevés alkatrésznek van bármi köze az elődmodell megfelelő elemeihez. A padlólemez az új, rugalmasan átméretezhető MQB rendszer egy változata – az Audinál nem is lesz több, hiszen a nagyobb autókat a hosszmotoros MLB padlólemezre építik. Hogy ennek köszönhető-e, vagy másnak, nem tudjuk, de az A3-as, amellett, hogy méreteiben alig változott – egy mm-rel rövidebb, 12-vel szélesebb és ugyanolyan magas, mint volt – 80 kilogrammal könnyebb lett – az 1,4 literes turbós változat 1175 kilót nyom. Ezt egyrészt azzal érték el, hogy a tartóelemek nagy része nagyszilárdságú acélból készül, míg a terhet nem viselő alkatrészek egy jelentős hányadát alumíniumból készítik.
A változatlan méretek ellenére igyekeztek a tervezők tágasabbá tenni az autót. A hosszabb tengelytáv miatt nagyobb hátsó lábteret alakíthattak ki, az első ülések pedig lejjebb kerültek, ami a térérzetet befolyásolja előnyösen, hisz a fej körül több tér maradhat. Külön figyeltek arra, hogy hátul is kényelmesen elférjen három fő – legalábbis a gyáriak ezt állítják. Helyszínen dolgozó kollégáink szerint azonban érzékelhetetlen a térkínálatbeli különbség a két generáció között. A csomagtér 365 literes, a hátsó ülések lehajtásával pedig 1100 liternyi tér nyerhető a csomagok számára, ami jó átlagosnak nevezhető ebben a kategóriában.
A motorválaszték persze csupa ismerősből áll, ahogy ezt a Volkswagen csoporttól már megszokhattuk. A benzines választék az 1,4 literes TFSI turbómotor 122 lóerős változatából, illetve az 1,8 literes TFSI motor 180 lovas kiviteléből áll, legalábbis kezdetben. Dízelmotorból egyelőre ennyi sem lesz, a gyártás beindításakor csak kétliteres, 143 lóerős TDI motorral lesz kapható a típus. Később persze bővítik a kínálatot, így lesz 1,4 literes turbómotor hengerlekapcsolással, valamint 1,2 literes alap-turbómotor és 1,6 literes dízel is – ahogy máskor is, az Audi szép fokozatosan építi ki a palettát. Természetesen minden motorhoz elérhető lesz a stop-start automatika, és a kisebbik dízelből ígérnek egy változatot, amely 99 g/km-es szén-dioxid-kibocsátási értéket produkálhat.
A most bemutatott háromajtós karosszéria-fronton is csak a kezdet: természetesen lesz ötajtós modell, sőt, négyajtós szedánt is terveznek, ha már a Mercedes is belengette, hogy készít ilyet az A osztályból. Az új A3-ast az év végéig az összes európai országban bevezetik a piacra, de Észak-Amerikában és a Távol-Keleten is fontos szerepet szánnak a típusnak.