2012.03.07. 11:40

Bár a Mercedes számára nem az volt a legfontosabb infó az új A osztályról, hogy hol fogják gyártani, minket magyarokat a típus már csak a kecskeméti gyártás miatt is jobban érdekel. Noha a típusról jelentek már meg képek, a világpremiert Genfben tartották, így nem csoda, hogy a három kiállított autót elég nehéz volt kibányászni a rárakódott embertömeg alól. De úgy tűnik, önmagában a látványért megérte.

Mit tud az A? Igazából semmilyen különlegeset nem mutat, pláne nem a méreteiben. Rövidebb az új V40-es Volvónál pár centivel (4,29 m), de bőven belefér abba a skatulyába, amit a kompakt autóknak tartunk fenn. Alacsony, és az ember is jóval mélyebben ül benne, mint az előző, emelt padlós A osztályban. Egészen pontosan 18 centivel, ami rengeteg.

Érdekes, hogy a meglehetősen se hús, se hal stílusban elkészített, busz-jellegű B osztálynál mennyivel izgalmasabb a design, noha a technikájuk szinte azonos. Természetesen az A belsejében nem várhatjuk, hogy ugyanolyan tágas legyen – nem is az. Hátul körülbelül akkora a tér, mint az előző generációs 1-es BMW-ben volt, azaz nem túl tágas. Egy átlagember passzosan elfér, a ki-beszállás viszont már nem megy túl könnyen, a rövid ajtónyílás miatt. A csomagtartó elfogadható méretűnek tűnt.

Természetesen az A belsejében minden nagyon szép, minden nagyon jó, hisz a szalonra a legcsilivilibb verziókat hozták el. Meglepő, mennyire magasan tornyosul a műszerfal, ez is ad egy kis bunker-érzést az amúgy sem nagy autóban. Középre egy egész nagy képernyő került, amin egy alkalmazás segítségével egy iPhone összes funkciója használható.

Ami az A alá épített technikát illeti, nem kaptunk információzuhatagot. Az egyértelmű, hogy mostantól normálisan beépített keresztmotorok lesznek az orrában. Abból sem csináltak titkot, hogy a négylengőkaros hátsó futómű alkalmas a hátsó hajtás megvalósítására, azaz nemcsak fronthajtásos, hanem összkerekes verziók is készülhetnek belőle.

A motorválaszték egy 1,6 literes turbómotorral indul, bár nem teljesen értettem, hogy 115 lóerőhöz minek egy feltöltő és a változó kiemelésű szelepvezérlés, ám legyen. Valószínűleg mechanikailag nagyon hasonló az A 200 néven árult, 156 lóerős változat. A legerősebb benzines az A 250, kétliteres, 211 lovas benzinmotorral. A dízelek teljesítménye 109-170 lóerőig terjed. Minden motornál alap a stop-start rendszer, a kézi váltók hat-, a duplakuplungosak hétfokozatúak. A nem túl bőbeszédű információ még annyit elárul az A osztály karosszériájáról, hogy 0,26 a légellenállási alaktényezője. A típus forgalmazását idén szeptemberben kezdik meg.

A Mercedesnél sétálva nem lehetett kikerülni az új SL-t sem, amely Európában most mutatkozott be először, sőt, már az SL 63 AMG-t is bemutatták Genfben. A kiállítási területen azonban volt még pár érdekesség, például az SLS AMG E-Cell nevű elektromos szörnyeteg komplett hajtásláncát is kiállították.

Nem titok, a villamosított sirályszrányast jövőre már szériában gyártani fogják. A kiállított hajtásláncról elárulták, hogy a négy motor egyenként közel 100 kilwattos, összteljesítményük 393 kW, azaz 533 lóerő, össznyomatékuk pedig 880 Nm. A motorok egy-egy fix áttételen keresztül hajtják a négy kereket, féltengelyek közbeiktatásával. A villanymotorok tömege darabonként 50 kg, a szénszálas házban beépített akkucsomagé pedig 480 kg – hiába dobták ki tehát a csodás, 563 lovas, V8-ast váltóstól, az elektromos SLS AMG így is közel fél tonnával nehezebb nála. A karosszérián sokat nem reszeltek, csupán az első futóműnél kellett módosítani több mindent, hisz az elektromos változat összkerékhajtásos, el kellett férniük a féltengelyeknek.

Túlsúly ide vagy oda, azért így is jól dönget az SLS. Négy másodperc alatt van százon, a végsebessége pedig eléri a 250 km/órát. Arra is rákérdeztünk, hogy egy töltéssel mennyit tud az autó megtenni, erre azt a választ kaptuk, hogy kürülbelül 200 kilométert. Viszont ez az adat nem az kevésbé életszerű európai mérési ciklust veszi alapul, mivel az gyakorlatilag élhetetlen vánszorgás egy AMG autóval, hanem a cég saját sebességprofilját használják, amely az AMG-vásárlók stílusát követi. Azaz vannak benne gyorsítások.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.