Csúcstechnika, népautókba
A Hyundai öles léptekkel hozza be a lemaradását a konkurensekkel szemben, motorfejlesztésben is. Eddig a legjobb szívómotorokat készítették, de úgy tűnik, koreában is eljött a turbókorszak, amely az európai és amerikai gyártóknál – a VW-nél, a Fiatnál, a Fordnál és a GM-nél – egy ideje már dühöng.
Erre az új, 1.2 T-GDi motor a legjobb bizonyíték, amely metszetben ugyan látható volt a Genfi Autószalonon, de egyelőre így is meglehetősen titokzatos. A két vezérműtengelyes, 1248 köbcentis, 16 szelepes négyhengeres apróság valószínűleg hasonló szerepet kap, mint a Volkswagen 1,2 literes turbómotorja, azaz a nagyobb, 1,4-1,6 literes szívómotorokat válthatják ki vele. Egyelőre csak annyi biztos, hogy a motor átlagos szén-dioxid-kibocsátása 110 g/km alatt lesz – persze ez nagyban függ majd attól, hogy hová építik – de a Hyundai jelenlegi, szintén szokatlanul nagy teljesítményű motorjait ismerve csodálkoznánk, ha nem hoznának ki belőle legalább 130-140 lóerőt.
A kis turbómotorok divatja elsősorban annak köszönhető, hogy Európában és Észak-Amerikában egyaránt előtérbe került a fogyasztás csökkentésének igénye – legalábbis erre szorítják rá a gyártókat az újabb szabványok – és ezeket a feltételeket a motorok használhatóságának megőrzése mellett egyre kevésbé lehet kielégíteni a hagyományos szívómotorokkal. A kis turbómotorok az európai gyártók zöménél részben vagy teljesen át is vették a szívó benzinesek szerepét, egyedül a japán autógyártók halogatják a váltást, de ha minden igaz, már ők sem sokáig.
A Hyundai 1,25 literes turbómotorja várhatóan az i20 és i30 sorozatban, illetve a cégcsoport többi, hasonló méretű modelljében jelenhet meg a nem túl távoli jövőben.