Kémfotón a fogyasztásmentes Volkswagen
A tessék-lássék álcázott prototípuson, amelyet téli körülmények közt tesztelnek éppen, felismerhetők a Formula XL1 tanulmányautó vonalai, amelyet először tavaly év elején mutattak meg a világnak. Ez pedig csak egyet jelenthet: a Volkswagen már a szériagyártásra készül.
Az XL1 a világ legtakarékosabb sorozatgyártású, belsőégésű motorral is hajtott személyautója lehet, amellyel, ha kompromisszumok árán is, de elérhető az 1 literes fogyasztás 100 km-en. Az alapötlet egyszerű: nagyon könnyű, nagyon kis légellenállású autót építettek, amelybe igen takarékos dízel-hibrid hajtásláncot építenek. Hasonló prototípusokat sokan alkottak már, de a Volkswagen most azon dolgozik, hogy a magáét hétköznapi használatra alkalmassá tegye. A tanulmányautóban egy 800 köbcentis, 48 lóerős kéthengeres TDI dízel és egy 27 lóerős villanymotor dolgozott. Azt nem tudjuk, hogy ezen az elrendezésen változtattak-e, de a két motor együtt ebben az elrendezésben állítólag valóban elhajtja a járművet egy liter gázolajjal 100 km-en.
Cserébe persze komoly kompromisszumokra kényszerít az autó, hiszen a kis homlokfelület érdekében eltolva építik be a két ülést, a csomagtér mindössze száz literes, a nyolcszáz kilós jármű viszont meglepően hosszú, így városi használatra semmivel nem célszerűbb, mint egy hagyományos kisautó. Ráadásul a kis menetellenállás érdekében igen keskeny gumiabroncsokon fut a gép, ami nem ígér igazán jó úttartást.
A sorozatgyártású XL1 valószínűleg jóval drágább lesz annál, hogy csak a fogyasztása miatt megérje megvenni. A cég arculatának javítása szempontjából viszont roppant hasznos lehet egy ilyen gép.