Jönnek a fogyasztáscsökkentő fékek?
Egyre több korszerű autó dicsekedik azzal, hogy visszatáplálja fékezéskor az energiát, de ez csak részben igaz: a féktárcsákon továbbra is rengeteg hő megy pocsékba, amit hasznosítani is lehetne. Amerikai kutatók azonban azt mondják, megtalálták a megoldást.
A fékrendszerek ma is ugyanazon az elven működnek, mint a legelső autón, csak a formájuk változott. Ha lenyomjuk a fékpedált, úgy lassítják az autót, hogy közben annak mozgási energiáját egyszerűen elfűtik. A lényeg szempontjából mindegy, hogy ezt a tengelyre hurkolt bőrszíjjal, vagy hatdugattyús féknyergekkel és belső hűtésű féktárcsákkal érik el. Mindenki tudja, hogy ez képtelen mértékű pazarás, de eddig esély sem volt rá, hogy kiváltsák. A probléma az volt, hogy nagy fékezésnél annyi mozgási energiát kell hirtelen elvezetni igen rövid idő alatt, amennyivel egyetlen mai energiatároló rendszer sem bír el.
Most azonban a Minnesotai Egyetem és az Észak-Texasi Egyetem kutatói felfedeztek egy olyan alkatrészt – egy nagy terhelhetőségű kondenzátort – amely esélyt ad rá, hogy a fékezéskor felszabaduló energia nagy részét felfogják, és később másra használhassák. A kisméretű, szilárd alapanyagú kondenzátor a manapság használt folyadék-töltésű társaiknál nagyobb kapactású, és készítői szerint sokkal kevésbé veszélyes, ha túl nagy feszültséget kap. Ezzel az alkatrésszel elvben meg lehet oldani, hogy ne csak lassú motorfékezéskor lehessen az energiát visszatáplálni és újrahasznosítani, de akár nagy sebességről való hírtelen vészfékezésnél is.
A fejlesztők szerint még éveknek kell eltelnie, míg a találmányból használható alkatrész lesz, amely kiválthatná a jelenleg használt fékrendszereket, de ha a megoldás eljut a sorozatgyártásig, az drasztikusan csökkentheti az autók fogyasztását.