Így készül egy Audi hangja
A gyakorlatilag zajtalanul, motorhang nélkül közlekedő elektromos autókkal kapcsolatban mindig felmerül kritika, miszerint nagy veszélyt jelentenek a gyalogosokra. Az Audi a tisztán elektromos üzemű e-tron modelljeinél elébe megy a kritikáknak és az észlelhetőséget segítve a tervezők szintetikus motorhang előállításán dolgoznak.
Az Audi e-Sound nevű munkafolyamatának lényege a biztonság növelésén túl, hogy a belsőégésű motorú modellekhez hasonlóan, az elektromos e-tron modellek is karakteres hangdizájnt kapjanak, azonban „a jó hangdizájn egy komplex alkotás“ – mondja a munkálatokról Dr. Ralf Kunkel, az Audi akusztikai részlegének vezetője. Az e-tron Audik elektromotorjai amellett, hogy halkak, a felső frekvencia-tartományban dolgoznak, ami nem éppen ideális a sportautók megszállottjainak. Kunkel és munkatársai ezért szintetikus hangokkal egészítik ki az unalmas, gyalogosokra veszélyt jelentő hangzást.
A folyamat egy 350 négyzetméteres, hét méter belmagasságú csarnokban zajlik, melynek közepén áll az akusztikai próbapad, azon pedig egy R8 e-tron prototípus. Mikrofonokkal rögzítik a hangot, eközben gyűjtik az adatokat a fordulatszámról, valamint a terhelési állapotról, majd ezen adatokból születik meg az ideális hangkép. Az egyes hangzásképek keverése és értékelése, majd újrakeverése ugyan még komoly feladat, de végül összeáll az e-Sound. Ez később az R8-as padlózatára rögzített hangsugárzóból szólal majd meg. „40 watt teljesítményre alakítottuk ki, és normál üzemben 5-8 wattos tartományban működtetjük. A gyalogosok, illetve a kerékpárosok számára ez elég lehet, hogy észleljék a közeledő autót.” – mondja Axel Brombach szakértő.