Vége lesz a nagy átverésnek?
Sokan tapasztalhatták már, hogy az autó, amely papíron 6 liter benzinnel is elmegy 100 kilométert, 9-10 liter alatt még soha nem fogyaszt a valóságban. Ez pedig a hibás mérési ciklus eredménye, amelyet maximálisan ki is használnak az autógyártók: úgy lövik be az autók motorját, hogy a szabvány adta keretek közt hozzák a kívánt értéket – ami azon túl van, az viszont nem érdekes. Csalás ez a javából, de hamarosan vége lehet, és ez elsősorban a vásárlóknak lesz jó.
A probléma nem új: a szabványos európai mérési ciklus, amelyet próbapadon, előre meghatározott paraméterek mellett végeznek, egyszerűen rosszul szimulálja a valóságot. Kis gyorsulásokat feltételez, és alacsony motorfordulatszám melletti, kíméletes használatot, ami a való életben alig-alig fordul elő. A forgalom tempója és ritmusa, az átlagos autók nagy teljesítménye, és az olyan eszközök elterjedése, mint a klímaberendezés, akár 30-40%-os eltérést eredményezhetnek az elméleti és a valóságos fogyasztás között.
Az EU célja az lenne, hogy az új mérési szabvány pontosabban modellezze a valóságot, ám a változtatás csak fokozatosan lehetséges. A jelenlegi adatok ugyanis szervesen beépültek számos ország törvénykezésébe. Sokan azért szereznek be egy adott autótípust, hogy alacsony fogyasztása alapján valamiféle kedvezményben részesülhessenek. Így indokoltnak tűnik, hogy bár már 2014-re ki akarják dolgozni az új mérési eljárást, csak 2020-tól tennék kötelezővé az alkalmazását.