Búcsúzik a Wankel-motor. Örökre?
A Mazda volt az utolsó autógyártó, amely még kitartott a bolygódugattyús motor fejlesztése mellett, de úgy néz ki, most a japánok is kénytelenek lemondani a szellemes, de nem épp hatékony megoldásról. Egyelőre kérdéses, hogy később tudják-e folytatni a fejlesztést, vagy sem.
A Wankel-motor durván ötven éve ugyanolyan sláger volt az autóiparban, mint tíz éve az üzemanyagcella, vagy manapság az elektromos hajtás. A Mazdán kívül akkoriban a Citroen, a Mercedes, az NSU, sőt, még a Wartburg is tervezett ilyen motorokat. Hamar kiderült azonban, hogy a kompakt, sima járású motor hasonló, nehezen megoldható hatékonysági- és éllettartam-problémákkal szembesíti a mérnököket, mint a kétütemű motor. Csak a Mazda tartott ki a Wankel mellett, és az RX-7-es sportkocsik még üzleti szempontból is egész sikeresek lettek, ráadásul évtizedekig meghatározták a japán gyártó arculatát. A versenypályán is a Mazda érte el a bolygódugattyús motorok legnagyobb sikereit – a csúcspont a 787B 1991-es győzelme volt Le Mansban.
Egyszer már majdnem megszakadt a Wankel-Mazdák pályafutása: a harmadik generációs RX-7 kifejlesztése után leállt a fejlesztés. Az ide vonatkozó legenda szerint a Renesis motor fejlesztését a Mazda tervezői munkaidő után, magánszorgalomból folytatták, és csak az így elért eredményeket látva döntött úgy a Mazda vezetése, hogy mégis elkészíti az RX-8-ast. Akkor azonban még stabil volt a cég anyagi helyzete, hisz maga mögött tudhatta a Fordot, így akadt pénz az efféle, valós haszonnal aligha kecsegtető projektekre is.
Most egész más a helyzet. A Mazda magára maradt, és minden erőforrását kénytelen tömegmodell-választékának megújítására fordítani. A Skyactive technológia-család kifejlesztése és gyártásának beindítása nem csak a Wankel-fejlesztéstől vette el az anyagi forrásokat, de még a következő MX-5-ös fejlesztését sem lenne képes pénzelni a japán gyártó, ha nem kértek és kaptak volna segítséget a Fiattól. Így egyelőre nincs rá reális esély, hogy a belátható jövőben újraindítsák a Wankel-gyártást a Mazdánál. Így ez a motortípus is teljesen eltűnhet – az egyetlen reményt a számára az AVL bolygódugattyús hatótáv-növelő szerkezete lehet, amelyet az Audi már beépített néhány kísérleti járművébe.