Bent hagyni a kulcsot az autóban?
A carsharing, magyarul autómegosztás különböző formái egy ideális világban töredékére tudnák csökkenteni az autók számát nagyvárosokban. Alkalmi autóhasználók közösen tarthatnának fenn autót, olcsó bérautóként kisebb flották szolgálhatnák ki városlakók százait, de még a naphosszat út szélén parkoló magánautókat is kölcsönvehetné, akinek éppen szüksége van rá. Utóbbi ötletet valósítja meg a GM és a RelayRides összeborulása.
A carsharing ötlete nem ma született. A világ szerencsésebb társadalmi fejlődésű környékein évtizedek óta működnek különböző megoldások az autómegosztásra, melyek közül az egyszerűen és olcsón igénybe vehető, fölösleges szolgáltatások nélküli, lényegében fapados bérautóflották terjedtek el leginkább. Nagyvárosokban közlekedési csomópontok környékén elkülönített parkolókból akár pár órára is kölcsön lehet venni autót mindenféle bürokrácia nélkül, majd használat után ugyanoda vagy máshova vissza lehet vinni.
A San Franciscói központú RelayRides továbbvitte az ötletet, online rendszerük segítségével magánszemélyek is bedobhatják autóikat a közösbe, hogy bizonyos tarifáért bérbeadják regisztrált felhasználóknak. A kommunikáció lebonyolítása az okostelefonok elterjedésével könnyebb és gyorsabb lett, ám a vállalkozó kedvű alkalmi egyszemélyes autókölcsönzők dolgát megnehezítette a kulcs személyes átadásának kényszere. Itt jön a képbe a GM, amely az évek óta extraként kínált OnStar kommunikációs rendszerével ki tudja küszöbölni ezt a problémát.
A GM és a RelayRides között tavaly ősszel megkötött biznisz eredményeként az OnStarral felszerelt GM-tulajdonosok most már úgy adhatják kölcsön autóikat, hogy nem is kell találkozniuk a bérlővel. Egyszerűen elrejtenek egy a kulcsot a bezárt autóban, amelyet a RelayRides-felhasználók egy okostelefon segítségével ki tudnak nyitni, és már indulhatnak is útjukra.
Kétségtelen, hogy elsőre hajmeresztőnek tűnik az ötlet, de az amerikaiak komolyan gondolják. Egyrészt az OnStar segítségével bármikor lekérdezhető az autó aktuális pozíciója, másrészt a RelayRides megfelelő biztosításokkal fedezi a kölcsönadást. Azzal reklámozzák a közös projektet, hogy havi több száz dollárt lehet keresni egy kihasználatlan autóval, ami kétségkívül igaz, többségünk mégis fázna vadidegenek kezébe adni féltett autóját.
A RelayRides kutatásai szerint minden egyes megosztott autóval akár 13 másik tűnhetne el az utakról, amivel mindenki jól járna. De bent hagyni a kulcsot még egy lezárt autóban is vakmerőség. Ha egy ilyen autót ellopnak, általában egy biztosító sem fizet. Bármennyire is ellenőrzik a regisztrált felhasználókat, nehéz kizárni, hogy valaki kiderítse, melyik útszélen parkoló autó kesztyűtartójában van ott a kulcs. Nem beszélve a hétköznapi, jóindulatú felhasználás veszélyeiről, hiszen manapság még barátnak, ismerősnek sem adunk kölcsön autót meggondolatlanul.
Bár az ötlet meseszép, kelet-európai fejjel nehéz hinni elterjedésében. Bátor, hogy az amerikaiak mégis megpróbálják - kíváncsian várjuk, mi sül ki belőle.