Együtt bukott az Audi, a Mercedes és a Lexus
A törésteszt manapság nagyjából ugyanazt jelenti mindenütt a világon, függetlenül a vizsgáló szervezettől és a törésteszt helyszínétől. Idáig legalábbis így volt, de az amerikai IIHS most új módszerrel kezdte összetörni az autókat. Az eredmény meglepő: nagy nevű márkák ötcsillagos EuroNCAP minősítésű modelljei véreztek el az új eljárással tesztelve.
A lényeg, hogy szakítottak a több évtizedes gyakorlattal, és nem az autó felét lefedő, deformálható akadálynak rántják neki a bábúkkal megtömött járművet, hanem egy jóval keskenyebb, csupán a motorháztető negyedét lefedő, de merev tárgynak. Ezzel azt az esetet szimulálják, amikor az autó egy útszéli fának, vagy egyéb tárgynak csapódik. A sebesség ugyanúgy 64,4 km/h, mint az IIHS korábbi tesztjein, az eredmények mégis egész mások. A legnépszerűbb prémium-szedánokat tesztelték elsőként, és az összkép elég szomorú. Csak az Acura TL – a Honda nálunk ismeretlen luxusautója – és a Volvo S60 kapott jó minősítést, elfogadhatónak pedig csak az Infiniti G sorozat bizonyult. Ugyanakkor az európai Honda Accorddal megegyező Acura TSX, az új 3-as BMW, a Lincoln MKZ és a VW Passat CC a gyenge, az Audi A4, a Lexus IS, a Lexus ES és a Mercedes C osztály pedig rossz kategóriába került.
Ahhoz képest, hogy ezek a járművek nagyon hasonlóan szerepelnek egymáshoz a hagyományos, félátfedéses teszteken, meglepő, hogy mennyire nagy köztük a különbség az új eljárással megtörve. Hogy miért, azt egy későbbi cikkünkben bővebben is kifejtjük – mindenesetre úgy tűnik, az autógyárak új kihívás elé néznek, ha meg akarják tartani vásárlóik bizalmát.