Ötvenből egynek jut rendszám
Pekingben iszonyatos iramban nőtt az autók száma az elmúlt években: míg 1997-ben még egymillió autó futott a kínai főváros útjain, az idén az autók száma már elérte az ötmilliót. Valamit tenni kellett, hogy a forgalmi viszonyok ne váljanak kezelhetetlenné.
A kínai hatóságok ezért tavaly januárban korlátozták a havonta kiadható rendszámok számát. Ebben a hónapban például kevesebb, mint húszezret adhatnak ki, miközben több, mint egymillióan várják, hogy autót vásárolhassanak. A megoldás egy nyereményjáték bevezetése volt – így a szerencse dönt, hogy ki léphet az autótulajdonosok táborába. Sokan persze feladják néhány hónap után, de a rendszámigénylők száma hónapról hónapra nő – legutóbb 110 ezer névvel bővült a várólista. A hatóságok szerint valamelyest javult Peking közlekedése – vagy legalábbis nem romlott – de mindebből a lakosok egyelőre nem éreznek sokat, legalábbis ez derül ki egy, a rendszám-korlátozás hatásait vizsgáló közvélemény-kutatásból.
Kína a világ legnagyobb autópiaca lett az utóbbi másfél évtizedben, de úgy tűnik, a nagyvárosok úthálózat mostanra telítődött. Nem Peking az egyetlen, amely korlátozni próbálja az autók szaporodásának ütemét. Kantonban a pekingihez hasonló rendszerben talál gazdára havonta maximum 10 ezer rendszám, míg Sanghajban, ahol árverésen értékesítik az autóvásárlási engedélyeket, az árak az egekbe szöktek: egy-egy rendszámért 60 ezer jüant, azaz több mint kétmillió forintot is megadnak.