A kínaiaknak sem kell a kínai autó
Könnyen lehet, hogy az autóvásárlás állami támogatása Kínában visszafelé sül el: úgy tűnik, a helyi gyártók teret vesztenek nemzetközi versenytársaikkal szemben, méghozzá meglepő tempóban.
A számok sokkolóak: a kínai autógyárak az elmúlt két évben elveszítették eladásaik negyedrészét, miközben a piac még mindig dinamikus bővülésben van. Az idén volt olyan hónap, amikor csupán a vásárlók 37%-a választott kínai tervezésű autót, a többiek helyben gyártott külföldi járműveket vásároltak. Nem tudni, meddig tarthat ez a folyamat, de a kínai gyártóknak bele kell húzniuk, ha versenyben akarnak maradni.
Szakértők szerint a jelenség oka a kínai és a külföldi tervezésű autók közti elképesztő minőségi különbség. A hazai modellek egyelőre zömmel igénytelen anyagokból pontatlanul összerakott, sokszor 15-20 év műszaki lemaradást hordozó, és nem egyszer megkérdőjelezhető ízléssel megtervezett autók a külföldi eredetű konkurenciához képest. Különösen jellemző ez a kisebb gyártók termékeire, amelyek nem tudják megfizetni az olyan európai cégek segítségét, mint a Pininfarina, a Lotus vagy az AVL.
Az az érzésünk, lassan magától beindul az a tisztulási folyamat, amelyet egy-két éve maga a kínai kormányzat is megpróbál elősegíteni. A tíz-tizenkét éve, az autógyártás állami támogatása révén létrejött elképesztő mennyiségű – egyes becslések szerint több mint száz – kínai autógyár közül csak néhány maradhat talpon. Azok, amelyek minőségben, megbízhatóságban és műszaki színvonalban fennálló hátrányukat képesek lesznek elfogadható szintre faragni, és ezzel lojális vásárlókört teremteni maguknak.