Nyolc év kell a felépüléshez?
Az közvetett jelekből is jól látszik, hogy Európában nagy mértékben csökkent az autók iránti kereslet. A Peugeot, az Opel és a Ford is jelentős veszteségekről számolt be – a nyers számok ismeretében ezen nincs is mit csodálkozni.
Szinte minden európai országban érezhető az adósságválság hatása. A jelenség hasonló ahhoz, amely itthon zajlik, csak az arányok és a nagyságrendek mások. A csúcspontot 2007 jelentette, ekkor az eladások megközelítették a 17 millió autót – ugyanez a szám az előrejelzések szerint 13,5 millió lesz 2013-ban. Augusztus hónapban Németországban 4,7%-ot estek az eladások, 226 ezer darabra, és ezzel még az erős szereplők közé tartozik: Franciaországban 11, Olaszországban 20% volt a visszaesés a tavalyi évhez képest. Nagy-Britanniában valamivel jobb a helyzet, 0,1%-os növekedést regisztráltak, Spanyoloszágban pedig 3,4%-os volt a növekedés – ez utóbbi eredmény azonban jó eséllyel arra vezethető vissza, hogy rövidesen emelkedik a forgalmi adó, így sokan előrehozták a vásárlásaikat.
Legutóbb 17 éve volt ilyen alacsony szinten az új autók iránti kereslet, és az elemzők szerint ebben az évtizedben nem várható, hogy újra elérhetik a 2007-es szintet. Így azok a gyártók, amelyek elsősorban az európai piacra támaszkodnak, nehéz évekre számíthatnak, és valószínű, hogy nem lehet elkerülni a további elbocsátásokat és gyárbezárásokat a kontinensen.