Crosslane: az Audi jövőképe
A Crosslane Coupé még csak tanulmányautó, de ehhez képest nagy jelentősségű: nem csak egyetlen jövőbeli típus, de a teljes jövőbeli Audi paletta előzetesének tekinthető. A tervezők persze nem rugaszkodhattak el teljesen a márkaarculattól, de megtették, amit lehetett, hogy valami újdonságot csempésszenek a megszokott arányok és formák közé.
A formaterv jellegében őrzi az Audi bevált arányait és stíluselemeit: megmaradt az óriási hűtőrács, az alacsony profilú fényszórók, a jellegzetes alsó hűtőnyílások elöl és a széles hátsó tetőoszlop. Ugyanakkor minden sokkal szögletesebb lett a Crosslane-en, mint bármelyik ma kapható Audin: minden formát határozott élek határolnak, és a nagy felületek egy része is egy tengely mentén hajlított. Az új formanyelv sokkal gépszerűbbnek hat – még a hűtőmaszk is határozott hatszög-formát öltött.
A tanulmányautó persze nem csak a stílusa miatt érdekes. Egyrészt úgy hallani, ebből lesz hamarosan a Q2 jelzésű háromajtós crossover, másrészt olyan műszaki megoldásokat alkalmaztak, amelyekkel Audikban még nemigen találkozhattunk. Az egyik ilyen az 1,5 literes, háromhengeres, turbós TFSI motor, amely két villanymotorral együtt hajtja az autót. A rendszer összteljesítménye 177 lóerő, így az autó 8,6 másodperc alatt érheti el a 100 km/h-s sebességet vegyes üzemmódban. Emellett tisztán elektromos üzemben is használható a Crosslane, méghozzá 86 km-en keresztül, és ilyenkor sem megy rosszul: 9,8 másodperc alatt így is elérheti a százas tempót. Villamos hajtással egyébként 130 km/h-ig használható az autó, 55 km/h alatt a benzinmotor pedig csak az akkumulátor újratöltésére szolgál. Nagyobb tempónál a benzinmotor már közvetlenül hajt – ilyenkor a villanymotorok csak gyorsítások alkalmával lépnek be a hajtásba.
A hibrid hajtáslánc a gyáriak szerint 1,1 literes fogyasztást tesz lehetővé 100 km-en, de ebben nyilván van némi csalás, hisz azt feltételezi, hogy előzőleg feltöltötték a 17,4 kWh-s akkumulátort. A nagy akkucsomagnak köszönhető az is, hogy a tanulmányautó 1,39 tonnát nyom, pedig a karosszéria nagyrészt alumínium és szálerősítésű műanyag. A szériagyártmány – ha lesz – persze egyszerűbb hajtással és acélkarosszériával érkezik majd, de a 2,56 méteres tengelytáv, a 4,21 méteres hossz, az 1,88 méteres szélesség és az 1,51 méteres magasság – meg persze a háromajtós kialakítás – alighanem arra is jellemző lesz.