2012.10.05. 14:20

Azt sem tudni, honnan jött az információ, de igazi nonszensz ami az olasz sajtóban napvilágot látott: a Fiat a Chrysler mellé nyakába venné az Opel gondját is, ha a GM-Peugeot együttműködés csődöt mondana. Egy dolgot most leszögeznénk: hogy ez megtörténjen, arra a statisztikai esély egész pontosan nulla. Azt is megmondjuk, miért.

Az Opel vadiúj magyar motorgyára élő cáfolata, hogy a GM eladná európai részlegét
Az Opel vadiúj magyar motorgyára élő cáfolata, hogy a GM eladná európai részlegét

Az megkérdőjelezhetetlen tény, hogy az Opel most bajban van. Éves szinten milliárd eurós nagyságrendű veszteséget termel, és ez vegytisztán közgazdasági szempontból egyértelművé teszi, mi a teendő: meg kell tőle szabadulni. A GM számára az Opel azonban nem csak egy részleg Európában – bármilyen furán is hangzik – hanem az egész óriásvállalat legaktívabb műszaki fejlesztési központja. Ez az oka, hogy nem szabadultak meg tőle, amikor a hitelválság alatt a német kormány is segített új vásárlót találni. Hiába veszteséges az európai autógyártás, ha eladják az Opelt az évtizedek alatt felhalmozott iszonyatos szellemi tőkével együtt, a cég gyakorlatilag elveszti a személyautó-fejlesztési képességét. A fejlesztőrészleg nélkül viszont fabatkát sem ér az Opel, különösen most, amikor Európában jelentős túlkínálat van személyautókból.

Elvben megoldást hozhat a Peugeot-GM szövetség: közös fejlesztéssel és gyártással mindkét cég milliárdokat spórolhatna, és becsukhatnának néhány feleslegessé vált üzemet. Ahhoz azonban, hogy a megtakarítás a pénzügyi eredményekben is jelentkezzen, éveknek kell eltelnie, és félő, hogy a Peugeot csoportnak ennyi ideje már nincs. A Fiat ajánlata alighanem erre az esetre vonatkozik – ha egyáltalán nem csak hírlapi kacsáról van szó – azaz megszabadítaná a GM-et az Opel terhétől, ha a Peugeot-szövetség valamiért kútba esne. A Fiat persze nem fizetne egy fillért sem, csak átvenné az irányítást, ahogy a Chryslerrel tették – ám az az érzésünk, ezt az ajánlatot nem fogadja el a GM vezetése, ha van még ott egyetlen menedzser is, aki ismeri a vállalat belső viszonyait.

Márpedig láthatóan van: míg a fogalmatlan pénzügyi elemzők az Opel eladását sürgetik, a GM részéről többször, határozottan kijelentették, hogy a vállalat sem részben, sem egészben nem eladó. Ehelyett tőkét emeltek az Opelnél, és igyekeznek ismét nyereséges vállalkozást faragni belőle, ahogy tíz éve folyamatosan.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.