Belgium könnyezik a Ford miatt
Európában bezuhantak az autóeladások, így az összes gyártó egyre nagyobb kapacitás-felesleggel rendelkezik. A megoldás a gyárbezárás, de ezt nehéz meglépni: a kormányok és a szakszervezetek minden esetben komoly ellenállást fejtenek ki. Az autóipar azonban nem jótékonysági intézmény – a válság áldozatokat követel.
A Ford egyik nagy európai üzeme a belgiumi Genkben működik. Itt készülnek a cég nagyobb modelljei, a Mondeo, az S-Max és a Galaxy – de már nem sokáig. Ez a cég egyik legdrágább munkaerővel működő üzeme, így a bezárása mellett döntöttek, hogy így is csökkentsék a működési költségeket. A termelés a belga gyárban 2014 végén szűnik meg – addigra tudják elköltöztetni a Genkben készülő modellek gyártósorait Spanyolországba, illetve a C-Max és Grand C-Max gyártását a németországi Saarlouisba. Ezzel a spanyol és német üzem kihasználtsága növekedhet, a belga gyár fenntartási költségétől – ami mintegy 730 millió dollár megtakarítás évente – pedig megszabadul a Ford.
A fájdalmas döntés oka, hogy a Ford milliárd eurós nagyságrendű veszteségre számít az idén Európában ezért kénytelen valahogy lefaragni a költségeit. Genkben pedig nagyon rossz kihasználtsággal működtek a gyártósorok: a Mondeoból fele annyi készült, mint eredetileg tervezték, és a többi modellnél sem ment 60% fölé a kihasználtság. A döntés több ezer munkahelybe kerül majd Belgiumban – hogy pontosan mennyibe, azt még nem lehet tudni. Közvetlenül mintegy 4300 munkahelyet szüntet meg a Ford, de ehhez hozzá jön még a beszállítóknál és egyéb kiszolgáló létesítményekben megszűnő állások száma – így akár 10-15 ezer munkahely is megszűnhet Belgiumban.
A Ford várhatóan csak az első a sorban: számos más európai autógyártó is hasonló lépéseket fontolgat. A General Motors, a Peugeot-Citroen és a Fiat is hasonlóképp járhat el, hogy javítson pénzügyi mérlegét – a kérdés csak az, hogy hogyan tudnak átverni egy-egy ilyen döntést a kormányok és szakszervezetek ellenállásán. Úgy néz ki, elsősorban a nyugat-európai üzemek vannak veszélyben, mivel ezekben a legmagasabb a bérszínvonal, így a gyártók inkább Dél- és Kelet-Európába próbálják költöztetni a gyártást.